Sprogpris

01. december 2014  |  Vigdis Jensen

Er det dig, der skal løbe med den næste sprogpris? Vi hædrer godt dansk sprog som aldrig før. Læs mere om, hvilke priser du kan gå efter.

LAK uge 49

Det er legende let at miste overblikket over de mange hædersbevisninger, der er at finde i det danske sproglandskab, og som gives til dem, der i særlig høj grad værner om godt dansk sprog og god formidling. Priserne gives for såvel vigtigt forskningsarbejde som forbilledlig sprogbrug i det daglige.

Hvis du ligesom mange andre gik rundt og troede, at der kun fandtes én sprogpris, så kan du roligt tro om igen. Som en årligt tilbagevendende begivenhed uddeler en række institutioner både internt og eksternt priser, der alle har til formål at skabe opmærksomhed om vigtigheden af at forske i, bevare og kontinuerligt udvikle de danske sprogtendenser – og ikke mindst bruge sproget korrekt og kreativt på én og samme tid. Til at fremelske og bibeholde interessen for dansk sprog har en række instanser altså udviklet og vedtaget priser, der hvert eneste år på hver sin facon anerkender sprogaficionados. Hvis din drøm er at nappe en sprogpris, kan du nedenfor finde et udsnit af de kendteste priser og læse om, hvad det helt specifikt kræver af dig for at kunne løbe med en af dem.

Modersmål-Selskabet:           Modersmål-Prisen

Hvert år siden 1980 har Modersmål-Selskabet uddelt Modersmål-Prisen, der gives for klar, udtryksfuld og varieret anvendelse af det danske sprog. Selskabet arbejder for at bevare og udvikle modersmålet, ud fra overbevisningen om at det er en grundlæggende forudsætning for dansk kultur og folkestyre – som de skriver på deres hjemmeside. De stræber mod at opfylde dette formål ved netop at incitere til klar, udtryksfuld og varieret anvendelse af sproget i tale og skrift – med respekt for dialekterne – og ved at videreformidle forskning om det danske sprog. Sidste års prismodtager var hele Danmarks havemand, Søren Ryge Petersen. http://www.modersmaalselskabet.dk/prismodtagere/.

Dansklærerforeningen:          Tankestregen

Tankestregen blev indstiftet i forbindelse med Dansklærerforeningens 125-årsjubilæum i 2010. Foreningens bestyrelse finder hvert år frem til en ny modtager, og prisen kan gå til enten en forfatter, kulturinstitution eller en person, der har "betydet noget for udvikling af faget", eller som har haft "en særlig betydning for udvikling af og/eller udbredelse af viden og bevidsthed om det danske sprog".

Sprogprisen.dk:              Årets bedste brev eller e-mail til borgere, kunder eller
                                                medlemmer
                                                Årets bedste hjemmesidetekst
                                                Årets bedste tekst i sociale medier

Bag Sprogprisen.dk står Dansk Kommunikationsforening, Dansk Sprognævn, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, Forbundet Kommunikation og Sprog, Kurtstrand.dk, Modersmål-Selskabet, RetorikMagasinet, Sproget.dk og Syntaksis. De tre sprogpriser uddeles hvert år på sprogdagen den 23. september. Det overordnede sigte med priserne er at give behørig ros til både offentlige og private virksomheder, der aktivt arbejder med sproget, herunder sprogpolitikker. Prisernes stiftere ønsker, at virksomhederne og deres tekster tjener til inspiration for os andre.

EU-Kommissionen                    Den europæiske sprogpris

Prisen forstås som en opmuntring til projekter og nye initiativer inden for undervisning i og indlæring af fremmedsprog. 1-2 gange om året bliver prisen uddelt i mere end 20 europæiske lande. Både skoler, institutioner, organisationer og enkeltpersoner, der arbejder med læring af fremmede sprog, og som altså bidrager til kommunikation og kulturforståelse og bedre muligheder for uddannelse og arbejde, kan indstilles til og søge prisen. I Danmark modtager vinderne et rejselegat på 15.000 kr. som støtte til rejser i udlandet med henblik på at hente nye viden og inspiration til gavn for sprogundervisningen i Danmark. http://ec.europa.eu/languages/policy/strategic-framework/language-label_en.htm.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK