Genopstået firma skal betale penge til frasorteret mor

02. december 2014  |  MidtVest  |  Journalist Niels Stoktoft Overgaard

Kvinde på barselsorlov var den eneste, som efter konkurs ikke kom med over i ny virksomhed. Nu har HK MidtVest skaffet hende erstatning på 100.000 kr.

En baby er ingen gyldig grund til at frasortere en medarbejder, når et firma rejser sig igen efter konkurs. (Foto Billedbureauet Colourbox9

En baby er ingen gyldig grund til at frasortere en medarbejder, når et firma rejser sig igen efter konkurs. (Foto. Billedbureauet Colourbox)

Det sker tit, ikke mindst i Midtjylland. Efter en konkurs starter ejerne hurtigt en ny virksomhed. Men hvis de tager tidligere ansatte med over i det nye firma, så kan de ikke bare begynde at sortere i folkene.

Det har en midtjysk virksomhed nu fundet ud af. De skal betale en godtgørelse på 100.000 kr. til et HK-medlem, som de valgte fra.

Hun var på barselsorlov, da arbejdspladsen krakkede. Et nyt firma rejste sig hurtigt, og ledelsen genansatte de tidligere medarbejdere, også barselsvikaren. Kun kvinden på barselsorlov fik ikke tilbuddet. På den måde slap de for at betale løn til hende under orloven.

Uforskammet advokat

Konkursen kom som et chok for de ansatte. De vidste ikke, at firmaet var i så voldsomme økonomiske vanskeligheder.

Kvinden på barselsorlov befandt sig på afstand af begivenhederne. Pludselig opdagede hun, at hun som den eneste ikke var kommet med i det nye firma. Hun kontaktede HK MidtVest.

Herfra rettede sagsbehandler Rina Lørup Hoff henvendelse til den advokat, der var kurator i konkursboet. Han var i første omgang totalt afvisende. Rina Lørup Hoff oplevede hans optræden som næsten uforskammet.

Regler som ved et salg af firmaet

Men den slags stopper ikke berettigede krav. Når et nyt firma overtager aktiviteter nærmest direkte fra et konkursbo, så betragter HK det efter de samme regler, som når et firma sælges. I de situationer gælder loven om virksomhedsoverdragelse.

Det giver de ansatte en række rettigheder. De beholder for eksempel deres anciennitet og har dermed længere opsigelsesvarsler.

En anden advokat overtog afskedigelsessagen for det nye firma. Han ville heller ikke erkende, at der var sket noget galt. Men han tilbød, at de ville betale 100.000 kr. til kvinden for at få afsluttet sagen.

Hold øje med krakkede firmaer

Den krakkede virksomhed var dækket af overenskomst. Dermed havde kvinden krav på fuld løn under en del af sin barselsorlov. De 100.000 kr. er blandt andet dækning for, hvad hun dermed gik glip af i ekstra løn, fordi virksomheden gik ned, og hun ikke kom med i det nye firma.

Rina Lørup Hoff opfordrer HK-medlemmer til at holde øje med, hvad der sker med deres gamle firma, når de fyres på grund af konkurs. Hvis virksomheden på en eller anden måde genopstår, så kan de måske have krav på at komme med over i det nye firma. De kan eventuelt også have ret til en godtgørelse, hvis ledelsen har givet en usaglig begrundelse for, at de ikke kan fortsætte i den nye virksomhed.

HK MidtVest indgik et frivilligt forlig med virksomheden om godtgørelsen. Derfor oplyser afdelingen ikke navnet på virksomheden.

Kvinden er i gang med at søge nyt job. Hun starter på et helt nyt kapitel i sit arbejdsliv og ønsker derfor ikke selv at fortælle om begivenhederne omkring det krakkede firma.

Barsel Fyret

Find vores åbningstider og adresser

Find HK MidtVest