HK Stat-formand vil fastholde OK-paragraffer

02. december 2014  |  HK Stat  |

Det første offentlige udspil fra den statslige arbejdsgiver op til OK15 får en forbeholden modtagelse hos HK Stats formand. Rita Bundgaard er skeptisk over for Moderniseringsstyrelsens ønske om mindre fokus på regler og jura.

Overenskomsten med dens regler udgør de fælles spilleregler på arbejdspladsen og sikrer de ansatte mod vilkårligheder. Derfor bliver der ikke tale om at pille paragraffer ud.

Det understreger Rita Bundgaard i en kommentar til udmeldinger i HK Statbladets interview med Barbara Bertelsen Statens OK-forhandler vil ha' mere arbejde og mindre paragrafrytteri, vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen og dermed finansminister Bjarne Corydons højre hånd ved de centrale overenskomstforhandlinger.

Samtidig fastholder HK Stat-formanden  lønmodtagersidens krav om lønstigninger, som bedst muligt sikrer købekraften. Moderniseringsstyrelsen lægger derimod op til at holde kraftigt igen med lønstigninger, fordi de statsansatte de senere år er steget hurtigere i løn end de privatansatte.

Rita Bundgaard er en af de statsansattes topforhandlere ved OK15. Finansministeren og de statsansatte udveksler krav den 17. december.

Ritas replik i HK Statbladet december 2014

Vi er ikke tossegode

Den 18. december mødes jeg og mine kolleger i CFU’s forhandlingsudvalg med finansministeren for at udveksle krav til forhandlingerne om nye overenskomster. Det bliver spændende at se, hvor langt vi står fra hinanden.

I et interview i dette blad løfter Corydons højre hånd ved OK15, vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen Barbara Bertelsen, lidt af sløret for, hvad vores arbejdsgivere er optaget af. Uden at blive konkret får hun utvetydigt fortalt, at staten vil have mere arbejde for lønkronerne og en mere fleksibel indretning af arbejdstiden. Det er forventelige krav fra en arbejdsgiver.

Vi får også en advarsel om, at det bliver mere end svært at hive generelle lønstigninger hjem. Alle offentligt ansatte under ét er nemlig i årevis steget hurtigere i løn end de privatansatte. Det forspring skal neutraliseres, forstår man. Også den type krav har vi set før. De afholder os ikke fra at gå efter en aftale, der sikrer købekraften for medlemmerne.

De rå krav om løntilbageholdenhed og mere arbejde for pengene serveres under en appetitlig sproglig glasur: Barbara Bertelsen taler på Moderniseringsstyrelsens vegne om fælles interesser. Hun ønsker godt samarbejde på den enkelte arbejdsplads frem for fokus på regler og jura. Hun vil udvikle medarbejdernes kompetencer, motivation og arbejdsmiljø. Og udvise ’god arbejdsgiveradfærd‘. Lederne skal fx sætte en klar retning for deres medarbejdere.

Det lyder fornuftigt. Men når man piller glasuren af, er menuen knap så spiselig. For hvad betyder ‘mindre fokus på regler og jura’? Og er det kun arbejdsgiverne, der skal definere, hvad der er god arbejdsgiveradfærd?

Vi lønmodtagere er både ansvarlige og realistiske. Men vi er ikke tossegode. Naturligvis skal det daglige samarbejde på jobbet ikke hæmmes af paragrafrytteri. Men den slags undgår man ikke bare ved at pille regler ud af overenskomsten og lade den ene part bestemme. Fælles spilleregler er afgørende. Sådan er den danske model. Vores overenskomster er fundamentet, der sikrer os rettigheder og beskytter os mod vilkårligheder som lønmodtagere.

Med gensidig tillid og godt samarbejde kommer vi langt i retning af effektiv opgaveløsning og et godt arbejdsliv. Men vi slipper ikke de håndtag, overenskomsten giver os at trække i, hvis samarbejdet – eller kravene til den enkelte – kører af sporet.

Rigtig glædelig jul! Også til vores arbejdsgivere, både de lokale og dem i Finansministeriet. Vi ses ved forhandlingsbordet.

OK15 Stat Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK