Statens OK-forhandler vil ha' mere arbejde og mindre paragrafrytteri

02. december 2014  |  HK Stat  |

barbara bertelsen

Vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen Barbara Bertelsen.

Færre regler og mere tillidsfuldt samarbejde. Mere arbejde for pengene og mindre fravær med løn. Det er et par af ønskerne fra Bjarne Corydons højre hånd i Moderniseringsstyrelsen før vinterens OK-forhandlinger. Og så er den statslige arbejdsgiver yderst opmærksom på, at de ansattes løn er steget mere end de privatansattes de senere år.

Mens de statsansattes fagforeninger siden i sommer har diskuteret – og offentliggjort – deres krav til de kommende overenskomstforhandlinger, er der ikke kommet mange signaler fra arbejdsgiverne i Finansministeriet.

Som Moderniseringsstyrelsens vicedirektør er Barbara Bertelsen finansminister Corydons højre hånd i forhandlingerne. Og dermed en af dem, der bedst ved, hvad den statslige arbejdsgiver gerne vil have ud af forløbet.   Men juristen, der kom fra en stilling som kontorchef i Justitsministeriet i 2012, rutter ikke med konkrete krav, da HK Statbladet giver hende mulighed for at præsentere sine ønsker til OK15 over for en af de store personalegrupper i staten – HK’erne.

- Forventningsafstemningen foregår bedst med dem, vi møder ved forhandlingsbordet. Det er for os vigtigere end at komme med statements ude i omverdenen, siger hun. Og understreger i samme åndedrag, at Finansministeriet løbende har en god og konstruktiv dialog med CFU og med de enkelte centralorganisationer og fagforbund som fx HK Stat.

Et eller andet modsætningsforhold er der vel? Den ene part skal skrabe til sig, mens den anden er sat i verden for at holde igen?

- Det er den gamle måde at se det på. Har vi i virkeligheden ikke langt hen ad vejen flere sammenfaldende end ikke sammenfaldende interesser?, spørger vicedirektøren og giver selv svaret:

- Vi oplever en meget ansvarlig og realistisk arbejdstagerside. Vi har fælles interesse i at skabe rammerne for, at man på de lokale arbejdspladser kan få det til at fungere bedst muligt. Det sker under hensyntagen til de udfordringer, vores samfund står i, og så vi bedst muligt understøtter velfærdssamfundet og de ydelser, borgerne betaler skattekroner for.

Nogle vilkår skal I vel forhandle om?

- Selvfølgelig. Og nogle af dem vil vi måske kunne blive enige om, andre vil man blive ved med at være uenige om, siger hun. Uden at nævne eksempler.

Jeg vil gerne give læserne indtryk af, hvad jeres ønsker til den næste overenskomst kan betyde for deres løn- og arbejdsvilkår?

- Vi vil meget gerne have mindre fokus på regler og jura. Vi ønsker, at vi som centrale parter (det vil sige Finansministeriet og de faglige organisationer, red.) tænker helt igennem, hvad der skal til for at få det til at fungere bedst muligt ude på arbejdspladserne. Det handler om at komme væk fra det rituelle og hen til noget, der rent faktisk kan give et gennemslag ude i virkeligheden.

I stedet for at fokusere på paragraffer vil Finansministeriet gøre mere ud af tillidsfuldt samarbejde på arbejdspladserne og på at udvikle medarbejderne og de lokale lederes kompetencer. ‘God arbejdsgiveradfærd’, kalder Barbara Bertelsen projektet.

- Vi forventer af de lokale arbejdsgivere, at de kan sætte en klar retning for, hvor man skal hen på kerneopgaverne. De skal kunne forklare og forankre den retning hos organisationen, så den enkelte ansatte har en chance for at vide, hvor vedkommende leverer på den samlede retning. Og den enkelte leder skal have styr på sit ledelsesrum, så alle trækker i samme retning.

Hvad betyder ’styr på sit ledelsesrum’?

- At lederne ved, hvordan de bruger ressourcerne, og hvad konsekvenserne er af deres beslutninger – så de hele tiden kan prioritere bedst muligt. Men lige så vigtigt er det, at de lokale arbejdsgivere sikrer en kultur baseret på tillid og præstation. Medarbejderne skal opleve, at deres indsats fører til resultater. Alt dette når man kun, hvis man arbejder med medarbejderes kompetencer, deres motivation og med arbejdsmiljøet. Vi er fuldstændig afklaret med, at de områder i mindst lige så høj grad er i arbejdsgiverens interesse som i arbejdstagerens.

Men der kommer ikke en ny overenskomst ud af blot at tale om fælles interesser. Der skal vel også tales om penge?

- Selvfølgelig er der rammevilkår som fx lønudviklingen, hvor vi har mere direkte modsatrettede interesser. Det centrale for os er, at den offentlige lønudvikling er løbet fra den private.

Det forspring er opgjort til 23 mia. kr. Finansminister Corydon har på den baggrund sagt til Børsen, at der ’ingen tvivl er om, at rammerne for de offentlige forhandlinger bliver smalle’.

Hvordan tror du, offentligt ansatte oplever udsigten til en OK-forhandling, hvor de måske slet ikke får mere i løn, fordi de på forhånd skylder milliarder?

- Det vil jeg lade dem, der repræsenterer medarbejderne vurdere. Vi er nødt til at se det med skatteborgerøjne. Borgerne finansierer gildet. Det er et grundlæggende problem for vores økonomi, hvis den offentlige lønudvikling stikker af fra den private.

Det er et problem i forhold til vores konkurrenceevne og i sidste ende også i forhold til de offentligt ansatte. Det er ikke i nogens interesse, hvis der ikke er balance i det her.

Men reguleringsordningen sørger jo for, at de offentligt ansatte automatisk kommer på niveau med de privatansatte igen?

- Helt automatisk går det nu ikke. Reguleringsordningen har jo indbygget en forsinkelse, og det bliver aldrig mere end de 80 procent, der automatisk bliver indhentet. Derfor er der opstået et meget stort gab siden 2008, og den lønudvikling tænker vi naturligvis ind som et helt centralt element i vores forberedelse af overenskomstforhandlingerne.

Andre områder, som I er optaget af?

- Ingen tvivl om, at fleksibiliteten i forhold til arbejdstiden er sådan et emne. Vi skal kunne bruge personaleressourcerne effektivt til at understøtte opgavevaretagelsen. Det er en kerneinteresse for os. Ligesom det er vigtigt at få mest muligt produktivt arbejde ud af de lønkroner, vi betaler. Hvad giver vi – og hvad får vi? Til enhver tid er det relevant for os at kigge på lønnens niveau og på omfanget af arbejdsgiverbetalt fravær – altså tid,  hvor du ikke leverer. Det er fx sygefravær og kutymemæssige fridage.

Vil I ligesom i 2013 indføre en kvartalsnorm og mulighed for såkaldt plustid med op til 48 timers arbejde om ugen?

- Nu kommer vi meget konkret ind i kravene, fastslår Bertelsen. Og siger ikke mere. Ligesom hun ikke vil kommentere de krav, HK Stat har højt på sin liste, fx afskaffelse af minipensionen.

For få år siden talte man om mangel på arbejdskraft. Hvordan ser I på det i dag  – er I bange for ikke at kunne få folk nok?

- Arbejdskraftudbuddet er stadig en udfordring. Men god arbejdsgiveradfærd handler også om at forøge tiden anvendt på kerneopgaverne og kunne rekruttere de rigtige med de rette kompetencer, kunne udvikle, fastholde og motivere dem. Det kan være med fx løn, forfremmelser og nye opgaver. Vi vil gerne væk fra fragmenteret at tale om attraktive arbejdspladser, godt arbejdsmiljø osv. Vi ser det i sammenhæng – ligesom man gør som medarbejder.

Læs også

HK Stat-formand vil fastholde OK-paragraffer