Ring til fagforeningen

Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

Stop mistænkeliggørelsen af ledige

02. december 2014  |  Nordjylland Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Problemet er mangel på jobs – ikke at ledige ikke vil arbejde, skriver formanden for HK Nordjylland i denne kommentar.

Ivan Ziegler, formand for HK Nordjylland

Ivan Ziegler

Af Ivan Ziegler,
formand for HK Nordjylland

De radikales leder Morten Østergaard mistænkeliggør alle landets ledige på baggrund af en tv-udsendele. Ud fra enkeltsager med ledige, der ikke ønsker job, konkluderer han, at der skal slås hårdere til mod de ledige. Dermed giver han næring til myten om, at der er arbejde nok til dem, der VIL arbejde.

Minister Østergaard følger desværre op på det, der ser ud som en dagsorden hos DR om at finde eksempler på ledige, der hellere vil være på dagpenge end arbejde. De er ikke repræsentative for de tusindvis af ledige, som hver dag gør alt hvad de kan for at skaffe sig et job.

Problemet er ikke, at ledige ikke vil arbejde, men at der mangler arbejdspladser. Det burde Østergaard erkende!

Selvfølgelig skal man som dagpengemodtager stå til rådighed for arbejdsmarkedet og tage imod arbejde på danske løn- og arbejdsvilkår. Men der er ikke brug for strammere regler. De gældende regler giver allerede rigelige muligheder for sanktioner.

Morten Østergaard kunne jo vælge at give lidt mere gulerod, hvis han mener, at der er problemer. Hvad med f.eks. at lade ledige, som vikarierer for ansatte på efteruddannelse i jobrotationsordninger, eller arbejder med løntilskud optjene timer til en ny dagpengeperiode? Eller er han blot ude i en straffeekspedition?

I HK Nordjylland vil vi gerne hjælpe virksomhederne med at finde den arbejdskraft, de har brug for inden for HK’s områder. Virksomhederne er særdeles velkomne til at kontakte vores jobbørs; det er oven i købet gratis, hurtigt og effektivt.

Problemer med login?

Log ind med NemID