Hold helligdagene hellige

03. december 2014  |  Midt

Fagpolitisk kommentar: Er lukkeloven ikke allerede så liberal og fleksibel, som den kan og skal blive? Har vi ikke, som forbrugere, alle de muligheder, vi skal bruge for at handle - også på alternative og skæve tidspunkter, i weekenderne, op til jul osv.?

Som formand for HK Handel Midt er jeg bestemt ikke imponeret over, at regering og folketing med Henrik Sass Larsen i spidsen overvejer et forslag om at lempe lukkeloven yderligere ved at give butikker mulighed for at åbne ”ved særlige lejligheder” og dermed også på flere helligdage. Anledningen er blandt andet, at nogle sjællandske butikker tidligere på året brød loven og holdt åbent i forbindelse med et lokalt arrangement. Det lovbrud skal altså nu ophøjes til lov!

Taberne er ikke kun de butiksansatte og deres familier, der presses mere og mere op i en krog, hvor det er umuligt at se perspektiverne i faget – og mulighederne for at få dækket familien ind, når det gælder pasningsbehov. Taberne er også butikkerne selv, der fremover vil få endnu sværere ved at rekruttere til et fag med disse arbejdsbetingelser. Og derved er vi tilbage ved den sidste gruppe af tabere i denne sag, nemlig forbrugerne selv. For med en lukkelov og nogle arbejdsbetingelser, der gør det svært at rekruttere dygtigt fagpersonale, vil vi i sidste ende komme til at mangle personale, der kan guide og vejlede os. Det er ikke i alle butikker, at ydertimerne kan dækkes af med ufaglærte studerende. Slet ikke i tider, hvor detailhandlen overvejer, hvordan kunderne kan holdes i butikkerne – og ikke kun på nettet. Eller sagt med andre ord: Med den glidebane, Henrik Sass Larsen gør sig til fortaler for, er det et helt fag, der er på spil.

For en glidebane vil der garanteret blive tale om. For hvem skal i givet fald definere, hvad der er lokale arrangementer af en passende karakter i forhold til at give butikker tilladelse til at holde ekstraordinært åbent? Hvor mange timer, dage, uger kan en særtilladelse omfatte? Lad os bare tage Odense som eksempel. Her slår man sig op som en festivalby, hvor der året igennem er mange og spændende festivals. Det er uden tvivl godt for byen, omsætningen, butikkerne og dermed også for medarbejderne, der har deres job kært. Men hvad har man så tænkt sig at gøre i løbet af Odenses ”Summer of Festivals”, hvor Odense Blomsterfestival bliver til H.C. Andersen Festivals bliver til Odense Film Festival bliver til… For i løbet af sommeren er Odenses festivalaktiviteter én lang kæde af oplevelser. Skal butikkerne i Odense så tilsvarende have lov til at holde åbent 24/7 under sommerens festival-kæde, fordi der er tale om ”særlige, lokale arrangementer”?

Jeg vil foreslå, at vi holder helligdagene hellige – og freder butiksfamilierne i forhold til endnu en tur ned ad glidebanen. Det er hverken godt for familierne, forretningerne eller i sidste ende forbrugerne.

pia turøe
Pia Thurøe
Sektorformand
HK Handel Midt

Arbejdsmarked

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer