Krav om penge til kompetencepulje i regionerne

03. december 2014  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Bedre muligheder for efteruddannelse til bl.a. lægesekretærer, administrative medarbejdere og IT-ansatte i regionerne bliver et markant krav ved forhandlingerne om OK15. HK Kommunal mener, at der skal sikres penge til kompetencepuljen, så de dygtige medarbejdere kan blive klædt ordentligt på til fremtidens udfordringer.

Lægesekretærer, administrative medarbejdere, IT-ansatte og øvrige HK’ere i regionerne skal have bedre muligheder for kompetencegivende efteruddannelse, så de kan blive klædt på til nye udfordringer på de regionale arbejdspladser. Sådan lyder et markant krav fra HK Kommunals formand, Bodil Otto, når forhandlingerne om OK15 går i gang til januar med Danske Regioner.

- Vi hører hele tiden de regionale arbejdsgivere tale om, at tværfagligheden skal styrkes, og at der skal arbejdes mere i teams. Det bakker vi helt op om. De dygtige medarbejdere vil rigtig gerne være med til at yde en endnu bedre service. Men udviklingen kræver selvfølgelig relevant kompetencegivende efteruddannelse, så medarbejderne bliver klædt på til de nye udfordringer. I dag kan vi se, at der fokuseres på læger og sygeplejersker, når det gælder efteruddannelse i regionerne, og derfor har vi behov for at sige til arbejdsgiverne, at der skal sikres ekstra penge også til efteruddannelse til af lægesekretærer, administrative medarbejdere, IT-ansatte og øvrige HK’ere, som er nødvendige faggrupper, når det gælder om at sikre et godt behandlingsforløb for patienterne, siger Bodil Otto.

Visionær aftale om kompetencepulje

Ved de seneste overenskomstforhandlinger blev der lavet en visionær aftale med arbejdsgiverne om en kompetencepulje. Her kunne HK-ansatte i regionerne få op til 25.000 kroner til blandt andet akademiuddannelser, sundhedskommunom og diplomuddannelser. Men puljen løb tør for penge allerede efter to måneder, så behovet og efterspørgslen fra ledere og medarbejdere er meget stor.

- Jeg håber, at arbejdsgiverne nu finder de visionære briller frem og vil gøre det muligt for medarbejderne at dygtiggøre sig. Man kan nu engang ikke efteruddanne sig uden penge, og i dag hører vi om mange HK-ansatte i regionerne, der går skuffede fra samtaler med lederne, når det gælder ønsket om at dygtiggøre sig. Det kan vi ikke være bekendt, hverken over for medarbejderne, lederne eller over for patienterne, siger Bodil Otto.

Medlemmerne ønsker efteruddannelse

At behovet for penge til efteruddannelse i regionerne er stort fremgik tydeligt af HK Kommunals overenskomstkampagne, hvor medlemmerne i efteråret på særlige postkort kunne angive de største udfordringer i dagligdagen. Her var der et markant ønske om bedre mulighed for efteruddannelse og kompetenceudvikling.   Overenskomstforhandlingerne 2015 begynder for alvor efter jul, hvor der forhandles første gang med regionerne den 9. januar.

OK15 HK Kommunal Efteruddannelse

Det skal med til forhandlingsbordet om OK15

Se alle kravene her

Har du også læst...

Opgraderinger i jobindsatsen giver nye afkast

20. september 2017  | HK Kommunal

Stadig flere kommuner lykkes med at booste beskæftigelsesområdet. Senest har indsatsen mod ledighed båret frugt i Favrskov og Viborg.

PKA giver den højeste kontorente

20. september 2017  | HK Kommunal

Målt på forretning af pensionskonti ligger PKA nu i spidsen i Danmark. Forklaringen er en solid økonomi, og den høje kontorente på syv procent forventes at kunne fortsætte i de kommende fire år.

HK'ere og andre kommunalt ansatte arbejder gratis

20. september 2017  | HK Kommunal

Hver anden ansat i en kommune eller region tager ofte fritiden i brug for at kunne udføre jobbet tilfredsstillende.

Se alle nyheder

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK