Krav om penge til kompetencepulje i regionerne

03. december 2014  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Bedre muligheder for efteruddannelse til bl.a. lægesekretærer, administrative medarbejdere og IT-ansatte i regionerne bliver et markant krav ved forhandlingerne om OK15. HK Kommunal mener, at der skal sikres penge til kompetencepuljen, så de dygtige medarbejdere kan blive klædt ordentligt på til fremtidens udfordringer.

Lægesekretærer, administrative medarbejdere, IT-ansatte og øvrige HK’ere i regionerne skal have bedre muligheder for kompetencegivende efteruddannelse, så de kan blive klædt på til nye udfordringer på de regionale arbejdspladser. Sådan lyder et markant krav fra HK Kommunals formand, Bodil Otto, når forhandlingerne om OK15 går i gang til januar med Danske Regioner.

- Vi hører hele tiden de regionale arbejdsgivere tale om, at tværfagligheden skal styrkes, og at der skal arbejdes mere i teams. Det bakker vi helt op om. De dygtige medarbejdere vil rigtig gerne være med til at yde en endnu bedre service. Men udviklingen kræver selvfølgelig relevant kompetencegivende efteruddannelse, så medarbejderne bliver klædt på til de nye udfordringer. I dag kan vi se, at der fokuseres på læger og sygeplejersker, når det gælder efteruddannelse i regionerne, og derfor har vi behov for at sige til arbejdsgiverne, at der skal sikres ekstra penge også til efteruddannelse til af lægesekretærer, administrative medarbejdere, IT-ansatte og øvrige HK’ere, som er nødvendige faggrupper, når det gælder om at sikre et godt behandlingsforløb for patienterne, siger Bodil Otto.

Visionær aftale om kompetencepulje

Ved de seneste overenskomstforhandlinger blev der lavet en visionær aftale med arbejdsgiverne om en kompetencepulje. Her kunne HK-ansatte i regionerne få op til 25.000 kroner til blandt andet akademiuddannelser, sundhedskommunom og diplomuddannelser. Men puljen løb tør for penge allerede efter to måneder, så behovet og efterspørgslen fra ledere og medarbejdere er meget stor.

- Jeg håber, at arbejdsgiverne nu finder de visionære briller frem og vil gøre det muligt for medarbejderne at dygtiggøre sig. Man kan nu engang ikke efteruddanne sig uden penge, og i dag hører vi om mange HK-ansatte i regionerne, der går skuffede fra samtaler med lederne, når det gælder ønsket om at dygtiggøre sig. Det kan vi ikke være bekendt, hverken over for medarbejderne, lederne eller over for patienterne, siger Bodil Otto.

Medlemmerne ønsker efteruddannelse

At behovet for penge til efteruddannelse i regionerne er stort fremgik tydeligt af HK Kommunals overenskomstkampagne, hvor medlemmerne i efteråret på særlige postkort kunne angive de største udfordringer i dagligdagen. Her var der et markant ønske om bedre mulighed for efteruddannelse og kompetenceudvikling.   Overenskomstforhandlingerne 2015 begynder for alvor efter jul, hvor der forhandles første gang med regionerne den 9. januar.

OK15 HK Kommunal Efteruddannelse

Det skal med til forhandlingsbordet om OK15

Se alle kravene her

Har du også læst...

Ny stærk profil skal være repræsentant for tandklinikassistenterne

19. januar 2018  | HK Kommunal

Vi skal gøre op med flinkeskolen og tro på det, vi kan. Sådan siger Malene Løvbjerg, der netop er udpeget som ny repræsentant for tandklinikassistenterne i HK Kommunal. Hun tiltræder til sommer.

Efter seneste møde: Overenskomstforhandlinger stadig på standby

18. januar 2018  | HK Kommunal

Møder både den 12. og 17. januar har ikke givet anledning til, at overenskomstforhandlingerne kan gå i gang.

Brætspil udviklet af HK'ere sætter innovation på dagsordnen

18. januar 2018  | HK Kommunal

Et afgangsprojekt på kommunomuddannelsen blev til et brætspil, som, de to unge HK’ere bag det håber, vil sætte innovation på dagsordenen rundt om på arbejdspladserne.

Se alle nyheder

Lukket i dag