Saml dine pensionsordninger i år og undgå flyttegebyr

03. december 2014  |  Landsklubben Irma  |  COOP Kontor & Logistik  |  COOP Leder  |  Coop Butik  |

Indtil udgangen af 2014 kan du få refunderet gebyrer ved at overføre dine pensionsordninger og samle dem hos PFA, hvor Coop-ansatte gennem HK HANDEL har deres pensionsordning i Pension for Funktionærer (PFF). Ved at samle dine pensionsordninger får du overblik og sparer ofte administrationsomkostninger.

Pensionsselskabet eller pengeinstituttet vil ofte kræve et gebyr for at overføre opsparing til et andet pensionsselskab. PFA tilbyder derfor at refundere eventuelle flyttegebyrer på op til 1.800 kr. pr. opsparing, hvis denne overføres til PFA inden den 31. december 2014. Tilbuddet gælder både firmabetalte og private pensionsopsparinger.

- Det er altid relevant at se på, om man har klatpensioner stående i forskellige pensionsselskaber, for de koster ofte 5-600 kroner årligt i administrationsgebyrer, og der er ingen grund til at betale gebyrer flere steder, siger Claus Bielefeldt, Kundechef - Erhverv & Partnere i PFA.

Det er dog ikke altid en fordel at flytte opsparingen, eksempelvis hvis der er tilknyttet en rentegaranti eller der er forsikringsdækninger på ordningen. Er du i tvivl, så kontakt PFA Rådgivningscenter.   Hvis du er omfattet af pensionsordningen for Coop-ansatte og allerede har samlet dine pensioner i PFA (vil du automatisk få refunderet eventuelle udgifter i forbindelse med overførslen).

- Coop-ansatte er omfattet af særlige fordele gennem pensionsordningen i PFF og det er for at synliggøre disse, at vi tilbyder refundering af overførselsgebyrer, uddyber Claus Bielefeldt Petersen.

PFA2

Foto: Colourbox

I PFF er overenskomstparterne bag det tidligere FunktionærPension – HK, Dansk Arbejdsgiverforening og Dansk Erhverv – gået sammen i Foreningen Pension for Funktionærer, der samler pensionsordningerne fra det tidligere Dansk Erhverv Pension og FunktionærPension i én ordning: PFF. PFF dækker HK’ere på det private område.

Læs mere om ordningen her.

Det er ikke alle HK HANDELs medlemmer, der nu har arbejdsmarkedspension i PFF. Nogle overenskomster indeholder bestemmelser om brug af andre pensionsselskaber. Se din overenskomst under Mit HK, hvis du er i tvivl. Du bør under alle omstændigheder tjekke op på dine pensionsforhold, hvis du ikke hører fra dit pensionsselskab jævnligt.

Derfor er det vigtigt, at du jævnligt hører fra dit pensionsselskab. Læs mere her.

Vil du have hjælp?

Hvis du vil have hjælp til et overblik over dine pensioner og muligheder kan du ringe til PFA Rådgivningscenter på 70 12 50 00. Du kan også få overblik over dine pensionsordninger, opsparing og afkast ved at logge ind på Mit PFA med NemID.

Her kan du også se dit Pensionstal, der giver dig et hurtigt overblik over, om du sparer nok op. Pensionstallet viser, hvor stor en andel af din nuværende indkomst, du vil have til rådighed, når du går på pension.

Pension Coop Butik Coop Kontor og Logistik Coop Leder Landsklubben Irma