Direktør fik dagbøder for at kalde HK-ansat løgner

04. december 2014  |  HK Stat  |

Man må kun kalde nogen en løgner, hvis man kan bevise, at vedkommende lyver – det vil sige: Taler bevidst usandt. Det er slået fast med en dom over en direktør for en arbejdsgiverforening, der efter en retssag ved Retten på Frederiksberg kaldte en faglig sekretær fra HK Hovedstaden løgner.

Den faglige sekretær havde netop – sammen med HK’s advokat – indgået forlig med arbejdsgiverorganisationen. Sagen, som HK førte på vegne af et medlem, handlede om løn under barsel, og medlemmet havde fået delvist medhold. Forliget blev indgået på baggrund af dommerens tilkendegivelse.

Den faglige sekretær rakte direktøren for arbejdsgiverorganisationen hånden. Det er kutyme, at modparterne giver hånd, særligt når sagen afsluttes med et forlig. Men direktøren sagde højt og tydeligt – så alle tilhørere og dommeren kunne høre det – 'Jeg giver ikke hånd til en løgner'.

Direktøren gjorde intet for at trække udtalelsen tilbage, og HK anlagde derfor på vegne af den faglige sekretær injuriesag mod ham. HK's hensigt var dels at beskytte medarbejderens ære og anseelse, dels at gå imod den generelle forråelse af sproget i samfundet.

Dyrt at kalde nogen løgner uden grund

Direktøren mente, at han skulle frifindes. Han henviste i sin forklaring til Straffelovens § 269 og § 272, som populært sagt siger, at man gerne må kalde nogen noget grimt, hvis man kan bevise, at de har gjort noget grimt. Det mente direktøren, at han kunne. Retten var uenig.

Den faglige sekretær havde under tidligere forhandlinger af medlemmets sag sagt ting, som ifølge direktøren ikke var sande. Men at det var mod bedre vidende – og således løgn i juridisk forstand – kunne direktøren ikke bevise. Han havde således ingen rimelig grund til at kalde den faglige sekretær løgner.

Afgørelsen faldt 27. november 2014. Retten besluttede, at direktøren skulle straffes med to dagbøder på hver 500 kroner for overtrædelse af Straffelovens § 267 – og betale 2000 kroner til den faglige sekretær for tort plus sagens omkostninger til HK.

Uhørt, uprofessionelt – ulovligt

Advokat i HK Michael Møllegaard Jessen, der førte sagen for medlemmet og overhørte direktørens udtalelse, siger:

- Det er uhørt, at en direktør der i kraft af sit job skal være vant til at optræde professionelt, uden grund fornærmer en faglig sekretær, fordi dommerens tilkendegivelse går direktøren imod. At vægre sig mod at give hånd til en samarbejdspartner, fordi man er uenig med vedkommende, er uprofessionelt, men at fornærme en samarbejdspartner med nedsættende ord på en så grov måde er i henhold til dommen strafbart.

Den faglige sekretær donerer sin godtgørelse for tort til Børns Vilkår.

Paragraffer

§ 267: Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

§ 269: En sigtelse er straffri, når dens sandhed bevises, såvel som når den, der i god tro fremsætter sigtelsen, har været forpligtet til at udtale sig eller har handlet til berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres tarv.   Stk. 2. Straf kan bortfalde, når der oplyses omstændigheder, som gav føje til at anse sigtelsen for sand.

§ 272: Straf efter § 267 kan bortfalde, når handlingen er fremkaldt ved utilbørlig adfærd af den forurettede, eller denne har øvet gengæld mod fornærmeren.

ORDBOG

Sigtelse: (negativ) påstand om en anden person

Tort: krænkelse eller ydmygelse, som nogen tilføjer en anden person, så denne mister anseelse eller selvfølelse

Injurie: ærekrænkelse, fornærmelige ord og handlinger eller udbredelsen af forlydender, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgernes agtelse

Retssager Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK