Efter trafikuheld: Tanja kæmpede sig tilbage

04. december 2014  |  Sjælland  |

Køkkenassistenten Tanja Priisskorn fik knust sit bækken og ene ben i et biluheld. Hun var sygemeldt i over to år, men er tilbage i firmaet som voksenelev på kontor.

Det går fremad ved hjælp af en krykke i den ene hånd for 39-årige Tanja Priisskorn. Ikke længere som assistent i køkkenet hos Højvang Laboratorier i Dianalund, men som voksenelev på kontor i samme firma. En voldsom trafikulykke gør, at benene ikke holder til stående arbejde, men efter mere end to års sygemelding og genoptræning har hun rejst sig fra kørestolen.

Andre virksomheder havde måske fyret en medarbejder med udsigten til at skulle undvære hende på arbejdspladsen i flere år, men ikke Højvang Laboratorier.

- I køkkenet stod jeg op og lavede mad det meste af dagen. Nu har de tilbudt mig et job, hvor jeg kan sidde ned, og jeg er så glad for det. Det ville være helt uoverskueligt først at være ude for ulykken og så blive fyret bagefter, siger Tanja Priisskorn.

- Det er dejligt at komme tilbage til et sted, der kendte mig før ulykken, fortæller hun.

Firmaet ville hjælpe
Tanja Priisskorn og arbejdsgiveren har holdt tæt kontakt i den tid, hun har været væk. Virksomheden har endda givet hende fuld løn, mens hun har været sygemeldt, og det får hun stadig, selvom hun er voksenelev, fortæller regnskabschef Jan Van Dijk, Højvang Laboratorier.

- Tanja er og har været en skattet medarbejder, der altid har gjort et godt stykke arbejde. Det har været magtpåliggende for os at give hende mulighed for at få en anden uddannelse, når hun ikke kunne komme tilbage til køkkenet. Derfor har vi lavet stillingen til hende, siger han.

Tanja Priisskorn er på fuld tid. Nu er hun i receptionen, men skal også prøve kræfter med indkøb og regnskabsafdelingen i sin voksenelevtid.

Ros fra HK
Kurt Jørgensen, der er formand for HK/Privat Sjælland, er fuld af ros over for virksomhedens støtte til Tanja Priisskorn.

- Det er godt, at firmaet ser potentialet i deres ansatte og ikke bare tager skyklapper på og udelukkende fokuserer på effektivitet. Andre virksomheder kunne lære noget af Højvang Laboratoriers rummelighed, siger han.