Vil du investere din løn i din arbejdsplads?

04. december 2014  |  HK Handel  |

Folketinget har den 4. december vedtaget ”Lov om medarbejderinvesteringsselskaber”, der skal gøre det muligt for virksomheder i økonomiske vanskeligheder at bruge en del af medarbejdernes løn til at investere i virksomheden. HK Handel har fået flere ændringer med i den endelige lov.

- Som udgangspunkt mener jeg ikke, at det er medarbejdernes opgave at dække virksomhedens underskud. Og hvis medarbejderne skal investere i virksomheden, så bør der medfølge indflydelse på, hvordan virksomheden drives. I denne ordning får medarbejderne indflydelse på medarbejderinvesteringsselskabet beslutninger, altså der, hvor deres løn bliver investeret, men ikke på driften af virksomheden. Man skal tænke sig godt om som medarbejder, inden man siger ja til at bruge sin løn på at investere i sin arbejdsplads, for lønnedgang er sjældent holdbart på lang sigt. Derfor har vi været kritiske over for dette forslag fra starten og fået arbejdet en række ændringer ind i den endelige lov, siger formand for HK Handel, Per Tønnesen.

Skal være nødvendigt og frivilligt

Initiativet til den nye ordning er taget, efter Danish Crown på Bornholm kom i vanskeligheder, og medarbejderne ønskede at være med til at redde deres arbejdspladser. Loven gør det muligt for medarbejdere via den nye selskabsform, medarbejderinvesteringsselskab, at investere op til 7,5% (dog max 30.000 kr. om året) af deres løn før skat i den virksomhed, de arbejder i. Investeringen skal gå til at modernisere eller udvikle virksomheden, så den er bedre rustet til fremtiden.

- Som ministeriet oprindeligt fremlagde lovforslaget, åbnede man reelt en ladeport til, at alle virksomheder kunne tilbageholde 7,5 procent af de ansattes løn, hvis virksomheden syntes, det var en god ide. Derfor råbte vi selvfølgelig vagt i gevær, og vi har fået en række ændringer tilføjet det endelige lovforslag. Især er det vigtigt, at medarbejderinvesteringsselskabet kun kan oprettes efter en anonym afstemning blandt medarbejderne, og det skal kun være i tilfælde, hvor virksomheden ellers stod til at skulle afskedige medarbejdere, siger Per Tønnesen.

HK Handel har arbejdet intenst på at ændre lovforslaget, siden det blev sendt i høring. Både ved hjælp af høringssvar, møde med embedsmænd i ministeriet, møde med politiske ordførere og ved at blande os i den offentlige debat.

Her kan du se de vigtigste ændringer, HK Handel har arbejdet for:

lov

Billede: Colourbox

1. En virksomhed har med den nye lov mulighed for at oprette et medarbejderinvesteringsselskab, der kan tilbageholde op til 7,5 procent af medarbejdernes løn, der bruges til investering i virksomheden.

Før: Forslaget fra ministeriet

Ikke noget krav om at virksomheden skal have behov for at få tilført kapital. Det ville have betydet, at alle private virksomheder, hvis medarbejderne stemte ja til det, kunne have oprettet medarbejderinvesteringsselskaber, hvor medarbejderne indskyder en del af deres løn til at investere i virksomheden.

Efter: Den endelige lov

Det er blevet et krav, at virksomheden skal have et behov for at tilvejebringe risikovillig kapital til at investere i virksomheden. Det betyder, at det ikke er alle virksomheder som kan oprette medarbejderinvesteringsselskaber, men kun i de tilfælde hvor det er nødvendigt for virksomhedens videre drift, så det bliver muligt at redde arbejdspladserne.

2. Medarbejderinvesteringsselskabet oprettes ved hjælp af en afstemning mellem medarbejderne, om hvorvidt man ønsker at etablere et medarbejderinvesteringsselskab. Efter medarbejderinvesteringsselskabet er oprettet inviteres medarbejderne og virksomheden til et årligt møde svarende til en generalforsamling, hvor man træffer beslutninger, som vedrører medarbejderinvesteringsselskabet.

FØR: Forslaget fra ministeriet

Intet krav om at afstemninger skulle være anonyme, så det ville have været synligt for ledelsen, hvad de forskellige medarbejdere stemte.

EFTER: Den endelige lov

Afstemninger skal foregå anonymt, så medarbejdere kan stemme uden frygt for hvilke konsekvenser, deres stemme vil have for dem personligt.

3. De gældende regler for medarbejderinvesteringsselskabet står i vedtægterne, der vedtages, når selskabet oprettes ved anonym afstemning, og som skal godkendes af Erhvervsstyrelsen, der rådgives af arbejdsmarkedets parter – det vil sige for ansatte i handelsbranchen af HK Handel.

FØR: Forslaget fra ministeriet

Intet krav at vedtægten tog stilling til, om bindingsperioden for medarbejdernes indskud ophørte i forbindelse med frivillig fratrædelse eller afskedigelse.

EFTER: Den endelige lov

Vedtægten skal specifikt tage stilling til, om medarbejderne får deres indskud tilbage ved frivillig fratrædelse eller afskedigelse, så medarbejderen ikke har lønmidler til at stå i et medarbejderinvesteringsselskab, som vedkommende ikke længere har gavn af.

Der er stadig ting, der skal ændres

HK Handel har stadig to kritikpunkter, der ikke er kommet med i den endelige lov.

Medarbejderinvesteringsselskaber skal omfatte alle medarbejdere i virksomheden:

I lovforslaget er der ret til, men ikke pligt til at alle medarbejdergrupper, fx direktører, ledere, akademikere o.a. indskyder i medarbejderinvesteringsselskabet og derved går ned i løn. Selvom det er usandsynligt, at medarbejderne vil stemme ja til en ordning, hvor fx ledelsen ikke bidrager med en del af deres løn, kan man med den nuværende lov stå i en situation, hvor ikke alle medarbejdere bidrager til medarbejderinvesteringsselskabet, selvom investeringen kommer alle medarbejdere til gode. Vi synes, at nødvendigheden af at stifte et medarbejderinvesteringsselskab tilsiger, at alle medarbejdere, høj som lav, ubetinget bidrager, så det havde vi gerne set var et krav.

Alle medarbejdere bør bære ligeligt – loftet på 30.000 kr. fjernes:

I lovforslaget fremgår det, at den enkelte medarbejderdeltagers indskud i medarbejderinvesteringsselskabet højst kan udgøre 7,5 pct. af den kontante løn, dog med et loft på maksimalt 30.000 kr. om året. Det betyder, at medarbejdere der tjener mindre end 34.000 kr. om måneden vil betale en større procentdel end medarbejdere, der tjener mere. I en mere fair model bærer alle medarbejdere ligeligt, så alle betaler den samme procentdel af deres løn, uanset hvor høj lønnen er. Derfor bør loftet på 30.000 kr. fjernes.

Politik Løn