Bedre muligheder for medlemmer og virksomheder

10. december 2014  |  Hovedstaden

Ny viden og nye færdigheder. Spændende, ledige jobs. Det er ingredienserne i HK Hovedstadens nye Virksomheds- og Kompetencecenter.

Mandag den 8. december blev etableringen af HK Hovedstadens nye center markeret med en velbesøgt reception. Formand i HK Hovedstaden Christian Grønnemark understregede ambitionen:

- Vi ønsker at bidrage til et arbejdsmarked, hvor virksomhederne får den arbejdskraft, de har brug for. Og hvor medarbejderne har de rette kompetencer så de er attraktive for arbejdsgiverne. Både nu - og i fremtiden.

Christian Grønnemark holder tale ved VKC's åbiningsreception

Men hvad siger brugerne? For at sætte fokus på forventningerne satte uddannelseschef Lene Norden sig i den varme stol, hvor hun modtog skarpe spørgsmål om forventningerne til centeret fra brugere af det og samarbejdspartnere. Carsten Pilgaard er medlem af HK Hovedstaden og leder efter et nyt job. Han ville gerne vide, hvilke fordele han som arbejdssøgende medlem ville få af det nye center.

Lene Norden svarede, at det nye center, hvor jobformidling og kursusaktivitet bliver koblet, samler vigtig viden om hvilke kompetencer, virksomhederne efterspørger. Hun fortsatte:

- Samtidig vil alle blive vejledt grundigt i hvordan de bedst får vist deres evner frem i JobBørsen, som er den CV-database, som vi søger kandidater ud fra, når virksomhederne henvender sig med ledige job. Her er det også værd at understrege, at ikke alle stillinger bliver slået op. Derfor er det vigtigt at stå i databasen, for hvis man matcher de kompetencer, der bliver søgt, vil man være en i en lille håndfuld, som bliver sendt videre til samtale i stedet for en i bunken med 300 ansøgninger.

Også Kristina Lang fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) var med til at stille spørgsmål. Hun hæftede sig især ved, at Virksomheds- og Kompetencecenteret, der dækker hele regionen, vil kunne jobformidle på tværs af kommunegrænser, hvilket kan være en udfordring med den traditionelle jobformidling.

Ansættelse Arbejdsmarked