Regeringen åbner for at droppe reklameafgiften

12. december 2014  |  HK Privat  |  HK/It, Medie & Kommunikation  |

Skatteminister Benny Engelbrecht (S) har udskudt loven om reklameafgiften fra januar til marts og vil ”drøfte afgiften igen” med forligspartierne. Drop afgiften, for den vil koste op mod 600 jobs, advarer HK/Privat.

Afgiften på husstandsomdelte reklametryksager (reklameafgiften) er blevet heftigt kritiseret fra flere sider, og nu åbner skatteminister Benny Engelbrecht for at droppe afgiften. I første omgang er loven om afgiften udskudt fra januar til marts. Ministeren vil allerede i januar mødes om afgiften med SF og Enhedslisten.

- Når jeg hører forligspartiernes bekymringer, så tager jeg dem naturligvis alvorligt. Det er naturligt at invitere til en fornyet grundig drøftelse. Men jeg må selvfølgelig understrege, at en eventuel afskaffelse kræver, at vi finder den nødvendige finansiering, siger skatteminister Benny Engelbrecht (S).

Ministerens udmelding bliver positivt modtaget af Simon Tøgern, formand for HK/Privat, der er en af de stærkeste fortalere for at droppe afgiften.

- Det er ingen skam at indrømme, at man er blevet klogere, så det skal politikerne have ros for. Det er sund fornuft at droppe den afgift, for dens eneste sikre konsekvens er, at op mod 600 arbejdspladser forsvinder. Hverken miljøet eller statskassen vil få glæde af afgiften, siger han.

Kritik: ”Grøn” afgift med større miljøbelastning
Tanken bag reklameafgiften var, at den skulle mindske mængden af reklamer til fordel for miljøet og samtidig kaste knap 200 millioner i statskassen hvert år.

Men HK/Privat, Grafisk Arbejdsgiverforening, Kreativitet og Kommunikation og de socialdemokratiske folketingsmedlemmer Bjarne Laustsen og Rasmus Prehn har alle peget på store problemer ved reklameafgiften.

- Reklameafgiften vil have meget negative konsekvenser, som vi må forholde os til. I starten var det en afgift, der skulle være til fordel for miljøet, men det viser sig snarere at være det modsatte, fordi trykkeriarbejdspladser vil flytte ud af Danmark, og det vil give en større miljøbelastning, har Bjarne Laustsen tidligere slået fast.

Politik