SAMDATA\HK-formand: Forsvarsministeriet gambler med demokratiet

15. december 2014  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

Et nyt lovforslag vil give staten fri adgang til at hente oplysninger på nettet uden dommerkendelse

Forsvarets Center for Cybersikkerhed skal have fri adgang til at hente information fra alle teleselskaber uden dommerkendelse. I hvert fald hvis et nyt lovforslag går igennem.

Den bredt formulerede lovtekst, der er på vej i høring hos en række samarbejdspartnere, skal ”sikre Danmarks net- og informationssikkerhed.” Det skal ske ved at give Center for Cybersikkerhed en række rettigheder – enkelte af dem helt unikke.

Grundlæggende får centeret ret til at få viden om alle netværk, men også ret til at se kontrakter med underleverandører 10 dage før de indgås, ret til at sikkerhedsgodkende kernepersonale, ret til at diktere sikkerhedsløsninger samt ret til at udstede bøder, hvis dele af reglerne ikke overholdes. Hele lovteksten kan læses på Version2.dk.

Mest bemærkelsesværdig er dog lovtekstens §9, stk. 6, fordi den giver adgang til indsamling af oplysninger uden retskendelse:
  • ”§9, Stk. 6. Center for Cybersikkerhed kan til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse få adgang til udbyderes lokaliteter med henblik på indsamling af oplysninger.”

Thomas Bisballe Jensen, der er formand for SAMDATA\HK, mener lovforslaget rokker ved hele det demokratiske fundament.

”Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er meget klar i sin ordlyd: ”Enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin korrespondance.” Den grundværdi må vi ikke smide over bord, understreger SAMDATA\HK-formanden.

”Vi må i stedet finde en passende proportionalitet, så vi ikke overvåger alle, men overvåger, når der er en grund, og når en dommer har sagt god for, at det er fornuftigt.”

”Vi er på vej hen mod et valg, og det er måske derfor, at nogen gerne vil vise, hvordan de kan stramme reglerne. Men mistillid og frygt er med til at radikalisere og optrappe. Der er ikke behov for at stramme reglerne, men snarere for, at vi bevæger os tilbage mod den tilstand, vi havde før terrorangrebet den 9/11,” mener Thomas Bisballe Jensen.”

Teleselskaber siger fra

Jakob Willer

De danske teleselskaber er organiseret i foreningen Teleindustrien, og her er direktør Jakob Willer enig i, at det nye lovforslag går alt for langt.

”Lovens intention om at styrke sikkerheden er fuldt legitim, men loven har brug for flere justeringer. Især paragrafferne om adgang uden retskendelse.”

”Det strider mod grundlæggende principper om retssikkerhed. Vi har brug for klarhed og transparens, så man ved, hvem der har adgang til hvad.”

Derudover indeholder lovforslaget også regler om, at kontrakter om væsentlige dele af infrastrukturen skal forbi Center for Cybersikkerhed 10 dage før de underskrives. Den bestemmelse er helt uspiselig for teleselskaberne.

”Vi kan ikke leve med, at Center for Cybersikkerhed er overreferent på kommercielle aftaler. Det er ganske simpelt ikke gangbart for os at operere under de vilkår,” understreger Jakob Willer.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Forsvarsministeriet.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK