Julehilsen fra formanden (HK Stat Midt)

15. december 2014  |  Midt

I denne travle tid, skal der lyde en julehilsen fra HK Stat Midt. Det har været et år med rigtig mange besøg hos jer på arbejdspladserne.

Det er altid en spændende at høre, hvordan dagligdagen forløber rundt om på arbejdspladserne. Det er en helt nødvendig viden, for at vi kan varetage dine interesser – med afsæt i dine daglige arbejdsforhold.

Flag, blomster og foredrag

Henrik Øregaard Dam og de tillidsvalgte på SDU

De tillidsvalgte og HK Stat Midt byder ny rektor velkommen på SDU.

Tillids- og arbejdsmiljørepræsentanterne blev først på året forsynet med et udvalg af flag, som de kan bruge til at fortælle, hvad de laver, når de er optaget af det faglige arbejde. Vi håber, at flagene er med til at øge forståelsen for, at TR og AMR investerer tid i den fælles arbejdsplads.

Syddansk Universitet fik den 1. februar ny rektor. Den anledning benyttede de tillidsvalgte, sammen med HK Stat Midt, til at byde ham velkommen. Han fik overrakt en buket blomster, kortet var en Rollup med ønsket om et godt samarbejde, gerne med fokus på arbejdsmiljøet. Samme dag fik alle HK ansatte på SDU et kort med den samme tekst, og en lille fortælling om, hvad formålet var.

Måske har du i årets løb deltaget i et eller flere af de foredrag, vi arrangerer. Emnerne er som oftest valgt for at give dig en viden du kan bruge i din dagligdag. Vi håber, at nogle af tilbuddene er faldet i din smag.

Start på OK15-forhandlinger

Jul og småkager

Overenskomst 2015 havde sin opstart hen over sommeren. Der blev samlet ønsker sammen, og forventninger blev afstemt. Efteråret er så blevet brugt til, sammen med de øvrige organisationer, at udforme krav, der udveksles med finansminister Bjarne Corydon den 17. december. Når det nye år starter, er vi derfor klar til at indlede de egentlige forhandlinger. Denne gang håber jeg, forhandlingerne ender med en urafstemning, hvor der virkelig er brug for at du afgiver din stemme.

Farvel til statslige arbejdspladser

I 2014 har vi desværre igen oplevet, at statslige arbejdspladser er rykket fra Fyn. Det er en kedelig oplevelse for de ansatte, det går ud over, men det er også skidt for samfundet. For hver gang der forsvinder arbejdspladser, har det en betydning for hele samfundet. Der bliver færre børn til skolerne, færre opgaver for håndværkere og færre leveringer for de handlende, ja, jeg kunne blive ved.

Den udvikling har nu fået mig til arrangere en stor konference den 23. februar 2015. Temaet bliver ”Staten i hele samfundet”. Flere folketingspolitikkere deltager, så der bliver mulighed for få en forhåbentlig god debat om, hvordan placering af statslige arbejdspladser i hele Danmark, vil være til gavn for hele samfundet. Herudover drøfter vi, hvordan beslutningerne træffes politisk. Hvordan kan vi lokalt påvirke udviklingen? Dagen styres af Hans Engell og vil blive afrundet af Jacob Haugaard. Konferencen er åben for alle.

Hold øje med HK-nyhedsbrevet for at se mere til invitation og program.

Husk: Generalforsamling den 17. marts

Den 17. marts er der generalforsamling i HK Stat Midt. Vi starter med et foredrag af Tommy Krabbe ”Gør det usynlige synligt” – og som sædvanligt er der efterfølgende spisning og generalforsamling.

Med disse ord ønsker sektorbestyrelsen og jeg dig en glædelig jul og et godt nytår.

Brita Andersen, formand HK Stat Midt
Brita Andersen
Sektorformand
HK Stat Midt