Situationsbestemt ledelse

15. december 2014  |  Vigdis Jensen

De absolutte ledelsesformer mister terræn i disse dage og ser sig i stadig højere grad overtrumfet af den relative og situationsafhængige ledelse

Vi bevæger os væk fra troen på én rigtig ledelsesform og kigger i stedet mod ledelse, der ændrer sig fra situation til situation. Situationsbestemt ledelse er udviklet af Dr. Paul Hersey og Dr. Kenneth Blanchard. De har i årenes løb arbejdet på at udvikle den model, der nok er den mest anerkendte og anvendte ledelsesmodel i verden.

Den situationsbestemte ledelse handler om, at det, der er rigtigt at gøre, er forskelligt fra situation til situation og fra medarbejder til medarbejder. Lederen kan altså med fordel tilpasse sin ledelsesstil efter en given situation og i højere grad samstemme ledelsesstilen med den pågældende medarbejders niveau af viden og motivation.

Ved situationsbestemt ledelse har lederen to parametre at skrue på: 1) Instruerende adfærd. 2) Støttende adfærd. Som I kan se i figuren nedenfor giver disse to parametre lederen i alt fire ledelsesstile at veksle imellem i sit lederskab. Hver især er de mere hensigtsmæssige end andre i givne situationer.

Situationsbestemt ledelse

• S1: Instruerende ledelsesstil – Høj grad af instruktion og lav grad af støtte
  • S2: Coachende ledelsesstil – Høj grad af instruktion og høj grad af støtte
  • S3: Støttende ledelsesstil – Lav grad af instruktion og høj grad af støtte
  • S4: Delegerende ledelsesstil – Lav grad af instruktion og lav grad af støtte

Danske ledere

Undersøgelser viser, at alle ledere har en foretrukken ledelsesstil, men Hersey og Blanchards teori taler altså for, at en leder optimalt set skal kunne lede med afsæt i en given situation – ikke stil – for at kunne løse ledelsesopgaven til alles størst mulige tilfredsstillelse. Tag bare den danske leder, der er notorisk kendt for nødigt at ville være direkte og instruerende i sin ledelsesstil. Vi kører langt hellere en ikke-konfronterende – nogle vil sige konfliktsky – og støttende stil, hvor vi uforholdsmæssigt længe lader tvivlen komme medarbejderen til gode. Danske ledere foretrækker at lede i fællesskab med medarbejderne, og jeg tror ikke, det er forkert at sige, at de nærmest søger at forkorte distancen til medarbejderne via fx en inviterende, udglattende og rummelig adfærd. I bund og grund er det jo ikke tosset at kunne kalde sine hhv. ledere og medarbejdere venner, men for at kunne indgyde respekt må lederne da som minimum turde træde i karakter og rykke i forgrunden, ikke? Jeg har ikke svaret.

Ingen af de nævnte stile er absolutte eller helt afgrænsede. Ofte er der behov for at kombinere adfærd fra to stile, der ligger tæt på hinanden. Ophavsmændene pointerer dog vigtigheden af ikke at springe mellem to vidt forskellige stile, altså fx 1 og 4 eller 2 og 4, eftersom det vil gøre medarbejderen desorienteret og usikker.

Faldgruber og fordele

At kunne lede med afsæt i situationer kræver en solid portion energi og tid og stiller høje krav til lederens forståelse af sine medarbejderes kompetencer og engagement. Desuden kræver dobbeltrollen som hhv. leder og coach finfølelse og ekstra opmærksomhed på eventuelle negative og personligt udfordrende ændringer i samspillet mellem leder og medarbejder.

Lederen skal være særligt opmærksom på ikke at komme til at overlede. Når du overleder, kan man generelt betragtet sige, at du tilfører situationen mere end nødvendigt af det, som den mangler. Det vil i dette tilfælde sige for meget støtte, instruktion eller andet i forhold til medarbejderens kompetencer. Overledelse vil typisk irritere medarbejderen og resultere i mindre motivation. Omvendt kan det have lige så negative konsekvenser, hvis du underleder og instruerer, støtter og leder utilstrækkeligt, i forhold til det medarbejderen har brug for. Konsekvenserne er typisk, at medarbejderen bliver usikker på opgaveløsningen og bruger for mange ressourcer på at søge svar i sig selv.

Med det sagt træder fordelene til gengæld også lige så klart frem, og øget motivation og tilfredshed blandt medarbejderne plejer at være et typisk kendetegn ved implementering af situationsbestemt ledelse. Desuden er den situationsbestemte ledelse med til klart at synliggøre ledelsen og flekse ledelsesformen.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK