Sikken voldsom trængsel og alarm – især i butikkerne

16. december 2014  |  Sydjylland

Julehilsen: HK Handel Sydjyllands formand ser tilbage på et år med fokus på uddannelse af tillidsrepræsentanter – og frem mod et arbejdsmiljøår.

Hanne Kærgaard Mathiasen

Af Hanne Kærgaard Mathiasen, formand for HK Handel Sydjylland

Sikken voldsom trængsel og alarm, det er koldt, og man må gå sig varm.
Sådan starter en af vores gamle julesange, som jeg husker så godt fra min egen barndom - og nu voksenliv.

Det er givetvis ikke de samme billeder, der nu i dag dukker op på min nethinde, som da jeg var barn og med en vis forventningens spænding så hen mod juleaften og alle de glæder, jeg forbandt med den.
Som voksen har jeg i mange år oplevet den trængsel og alarm, der var forbundet med at være ansat i en butik.
Det var helt sikkert en hektisk tid, og vi havde meget travlt, særligt de sidste dage op mod jul.
Det var på én gang en opslidende, men også en meget glædelig tid på jobbet.

Særligt med de mange søde kunder, der havde overskud til at give os ansatte et ekstra smil eller en sød bemærkning med på vejen. De var helt sikkert med til at gøre jobbet lettere.
Vi ansatte skulle jo ligesom alle vores kunder have det hele til at gå op i en højere enhed med familieliv og arbejdsliv, have tid til at købe ind, tid til at hygge med familien, tid til at holde jul med vores kære.

Jeg husker alle de gange, hvor jeg kom hjem den sidste dag før jul og var helt opbrugt efter juleræset, men samtidig med bevidstheden om, at der nu var et par fridage, hvor der var tid til at være sammen med familien. En herlig følelse :-)

Så kære medlemmer:
Hvad enten I har en længere eller kortere juleferie, så husk at nyde den sammen med familie og venner.
Vi bør også huske på, at det for en del af vores kolleger - eller rettere sagt tidligere kolleger - kan være en ret kold tid, forstået på den måde, at der er flere af vores medlemmer, der i dag står uden arbejde og måske ikke har samme mulighed for at fejre den jul, de har ønsket sig, ikke mindst for deres børns skyld.
For de kolleger håber jeg, at 2015 bliver et rigtig godt år, og at det må lykkes dem at finde nyt arbejde.

Flere overenskomster – flere tillidsrepræsentanter

2014 har for HK Handel Sydjylland budt på mange spændende opgaver, og jeg vil ikke trække dem alle frem her i min lille julehilsen, men blot nævne nogle enkelte ting, vi har arbejdet med:

● Vi har hen over året arbejdet med at give så mange som muligt af vores kolleger ude på arbejdspladserne de bedste arbejdsbetingelser.
Og det er også lykkedes rigtig flot for os sammen at få flere arbejdspladser dækket af en overenskomst, så flere af vores medlemmer i dag har de goder, en overenskomst giver dem.

● Vi har i løbet af 2014 arbejdet på at få valgt flere tillidsrepræsentanter rundt omkring på arbejdspladserne, ligesom vi har været stærkt optaget af at uddanne disse tillidsrepræsentanter, så de kan være de bedste repræsentanter for deres kolleger rundt omkring på arbejdspladserne.
HK Handel har lagt hele tillidsrepræsentant-uddannelsen om, og vi har været ude og få vores tillidsrepræsentanter til at tage den nye uddannelse. Også dem der for år tilbage har taget uddannelsen, for det er som med så mange andre ting her i livet: Det gælder om hele tiden at være rustet til de nye udfordringer, en foranderlig verden og ikke mindst et foranderligt arbejdsliv byder på.

● Vi kan bryste os af, at vi er den afdeling, der i forhold til antal valgte tillidsrepræsentanter har haft flest med på de nye uddannelser. Så der skal lyde en stor ros og tak til vores tillidsrepræsentanter, fordi I tog udfordringen op.
Jeg synes, det er superflot gået af jer.
Og i 2015 forsætter vi med de sidste, der mangler at komme på kurserne.

Fokus på arbejdsmiljø

I 2015 sætter vi derudover særligt fokus på arbejdsmiljø og ikke mindst vores arbejdsmiljørepræsentanter.

Her er det vores ønske også at give dem de bedste forudsætninger for at udføre tillidshvervet som arbejdsmiljørepræsentant.
De vil også blive kontaktet for at komme på uddannelse, ligesom vi vil tale med dem om de kurser i HK, der kan være med til gøre dem til endnu bedre repræsentanter for deres kolleger rundt omkring på arbejdspladserne.

Ja, og så vil vi jo selvfølgelig gerne have valgt flere både tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter rundt omkring på arbejdspladserne.
Så kære medlemmer: Tal med jeres kolleger, om ikke I også på jeres arbejdsplads skal have valgt en TR eller AMR. Vi kommer gerne ud og fortæller mere om mulighederne hos lige netop jer.

Arbejder I på en arbejdsplads uden overenskomst, og er I interesseret i at vide mere om de muligheder, der er for at jeres arbejdsplads kan blive overenskomstdækket, så I kan få del i de goder, en overenskomst giver jer, høre vi gerne fra jer.

Jeg vil slutte med - på vegne af HK Handel Sydjylland - at ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et godt og lykkebringende nytår.
Jeg håber, I alle får tid til at nyde den sammen med jeres familie og venner.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK