I pressen: Ledelse, velfærd og digitalisering

18. december 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

I løbet af de første uger af december har HK Kommunal markeret sig i en række regionale medier. Se nogle af historierne her.

Jobcentrets ansatte er lus mellem to negle

Esbjerg Kommunes borgerrådgiver mangler nuancer i sin rapport, specielt når det gælder byens jobcenter, skriver Lene Roed, formand for HK Kommunal Sydjylland. Borgerrådgiverens rapport fortæller, at flere borgere oplever dårlig behandling, især på Jobcentret. Men en sag har jo altid to sider. Kunne man forestille sig, at borgernes oplevelse er stærkt farvet af den ofte ubehagelige livssituation, de står i? De ansatte kender jeg som hårdt arbejdende og samvittighedsfulde, som har fået rollen som lusen mellem to negle. Mellem en stram lovgivning og hensynet til borgeren, der skal behandles høfligt og hensynsfuldt. Det kan være hårdt at håndtere den rolle. Det kræver i hvert fald opbakning fra ledelsen i forvaltningen.

JydskeVestkysten, 11. december 2014

Borgerservice skal klare teoriprøverne

Når teoriprøve-systemet bliver digitaliseret og ændret i løbet af det kommende års tid, vil det være en oplagt mulighed at flytte teoriprøverne ned i rådhusets borgerservice. Det mener to lokale kørelærere, Mathias Simonsen og Søren Mark. De mener ikke, at prøverne behøver at blive afholdt på en politigård fjernt fra Skive, hvis de nuværende ni prøvesteder i Midt-og Vestjylland bliver skåret ned til to. - Der er ikke noget i vejen for, at det er en kommunalt ansat HK'er, der overvåger teoriprøverne, og for at afkorte rejsetiden for dem, der skal til teoriprøve, vil det være en god idé at lægge prøverne på borgerservice, siger Søren Mark.

Skive Folkeblad, 9. december 2014

En fremtid uden De Radikale

Det er umuligt at få De Radikale til at føre en socialt retfærdig og solidarisk politik, skriver Hans-Henrik Hansen, formand HK Kommunal Østjylland. Det er glædeligt, at der i finansloven for 2015 blandt andet er fundet en løsning for de tusindvis af ledige, der er faldet ud af dagpengesystemet. Men ingen roser uden torne. Forliget om kontantydelsen er en midlertidig håndsrækning. Men hvorfor lægges håndsrækningen i kontanthjælpssystemet? Her risikerer de ledige at miste kontakten til arbejdsmarkedet og beskæftigelsesindsatsen. I fagbevægelsen kan vi lære af dette års finanslovsforhandlinger, at skal der gøres økonomisk op med den stramme budgetlov, kræver det et politisk opgør med De Radikale. Ellers kan der ikke føres solidarisk velfærdspolitik.

JP Aarhus, Århus Stiftstidende, 6. december 2014

Retssikkerhed sat ud af kraft

Borgeren, som er fritaget for digital post, skal klare sig digitalt, så mange borgere helt opgiver at søge de ydelser, som de har et retskrav på, skriver Brian Andersen, formand HK Kommunal Nordjylland. Man kan blive fritaget for at betjene sig selv, men skal søge om fritagelse, hver gang man skal søger om en ydelse. Det kan kun betyde, at borgerne helt opgiver at søge de ydelser, som de har et retskrav på. Når borgerne så alligevel retter henvendelse i deres kommune, forsøger man at hjælpe så godt, som man kan. Men dels er fagpersonerne jo overført til Udbetaling Danmark og dels har kommunerne skåret ned, så der ikke er ekstra ressourcer til at hjælp de frustrerede borgere. Borgernes retssikkerhed er sat ud af kraft. Så jeg forstår godt borgernes frustrationer.

Nordjyske Stiftstidende, 3. december 2014