Her er seks klassiske fejl, når du laver nytårsforsæt

18. december 2014  |  HK Privat  |

Uanset om det er på arbejdet eller i privaten, du sætter nytårsforsæt for det nye år, så er der en stribe klassiske fejl, du skal undgå.

Du kender det måske selv? Nytårsforsættet er sat med de bedste intentioner og tro på, at i år bliver året, hvor du tager dig sammen på et væsentligt område i enten dit arbejdsliv eller privatliv.

Og så bliver det ikke til så meget alligevel, efterhånden som ugerne og siden hen månederne går.

Torben Wiese, der er konsulent, forfatter og indehaver af virksomheden Habitmanager®, giver her sit bud på seks klassiske fejl, vi begår, når vi laver og forsøger at efter nytårsforsæt.

1. Du glemmer dem
- Det er jo helt banalt. Men der er alt for mange, som glemmer deres nytårsforsætter mere eller mindre hurtigt, fordi de er useriøse med det. Så sørg for at skrive dine nytårsforsæt ned et sted, hvor du set dem. Det kan være på en post-it eller i din kalender.

2. Du er for ambitiøs
- Alt for mange er alt for ambitiøse i forhold til, hvad de vil nå eller præstere. Det kan være meget svært at tabe sig 20 kilo, så sæt et mål på 5 kilo i stedet. Og hvis du aldrig træner, skal du heller ikke have som nytårsforsæt om, at konditionstræne fem gange om ugen.

3. Du glemmer at tage de små succeser

- Det hænger sammen med at være for ambitiøs. Du skal ikke kun fokusere på det store mål, men sørge for at tage de små succeser. Store succeser bygger på en masse små succeser. Stil dig selv spørgsmålet; hvad er det mindste jeg kan gøre hver dag for at komme tættere på målet? Og så gør som minimum det. Hvis dit mål er at løbe hver dag, så er det mindste du kan gøre at tage dine løbesko på hver dag.

4. Du laver ikke en motiverende plan for at nå dit mål

- De fleste lægger ikke en motiverende plan for deres nytårsforsæt. Når du har sat dig dit hoved-mål, så skal du sørge for at have en motivation. Altså, hvad vil det give mig at nå det mål? Hvis du har et mål om at cykle på arbejde hver dag, så er det i sig selv ikke særlig motiverende. Det er derimod effekten af at cykle hver dag. Effekten kan være at komme i bedre form, måske komme til at passe noget pænere tøj og dermed måske få større selvtillid. Det kan være at spare penge og dermed måske få råd til at rejse et helt specielt sted hen. Det er motiverende. Så stil dig selv det spørgsmål: Hvad vil det give mig?

5. Du er ikke opmærksom på dine soft spots

- På samme måde skal du også stille dig selv spørgsmålet: Hvad forhindrer mig i at nå mit mål? Hvad er mit soft spot? Når du har fundet ud af det, skal du på forhånd have besluttet dig for, hvad du vil gøre i stedet, når du bliver ramt af dit soft spot. Hvis dit mål er at spise sundere, og du ud-mærket ved, at du spiser chokolade, hvis det er i huset - så beslut dig på forhånd for, at du vil drikke et glas vand i stedet for, hver gang du får lyst til chokolade.

6. Du scorer ros, inden du overhovedet har præsteret noget

- Den enkelte skal selvfølgelig afgøre med sig selv, om de vil involvere andre eller ej i deres nytårsforsæt. Personligt foretrækker jeg ikke at sige det til nogen. For hvis du fortæller dit nytårsfor-sæt til dine venner - måske at du vil tabe dig eller løbe et maratonløb - så vil du formentlig opleve, at de giver dig ros. Men du har jo intet gjort endnu! Det er min erfaring at nogle kan miste energien i deres mål allerede der. Så det kan være en god idé at holde det for dig selv og i stedet overraske folk tre måneder senere med dine resultater - og så få ægte ros.

Læs mere om gode og dårlige vaner på www.habitmanager.com

Vi er ikke særlige gode til at holde vores nytårsforsæt

Næsten halvdelen af danskerne (46 procent) har på et eller andet tidspunkt lavet et nytårsforsæt.

Når de skal vurdere, hvor gode eller dårlige, de har været til at holde disse nytårsforsæt svarer:
7 procent meget god
25 procent overvejende god
29 procent hverken god eller dårlig
28 procent overvejende dårlig
10 procent meget dårlig

Flere kvinder (48 procent) end mænd (43 procent) har lavet et nytårsforsæt. Til gengæld vurderer mænd sig bedre til at holde dem. 37 procent af mændene mener selv, at de har været meget gode eller overvejende gode. Kun 27 procent af kvinderne mener det.

Kilde: Vaneundersøgelse udført for Habitmanager® af GfK Danmark blandt 1.223 danskere.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK