HK HANDEL: Kvoter på løntilskud er ikke en god ide

18. december 2014  |  HK Handel  |

Ugebrevet A4 skriver torsdag den 18. december, at løntilskudsordninger i det private erhversliv er en succes og citerer en arbejdsmarkedsforsker for at foreslå, at man indfører kvoter der kræver, at virksomheder tager flere i løntilskud. HK Handel mener ikke, at det bør være et mål i sig selv at få flere i løntilskud job.

- Man glemmer at se på, hvad det betyder for det etablerede arbejdsmarked. Det kan godt være, at det umiddelbart ser godt ud i de offentlige kasser, at en ledig kommer i løntilskud, men man skal være meget opmærksom på, at de her ordninger ikke risikerer at skubbe nogen i ordinær beskæftigelse ud i ledighed. En medarbejder i støtteordning må aldrig udfylde en stilling, der ellers kunne være et almindeligt job, siger formand for HK Handel Per Tønnesen.

HK Handel oplever, at mange arbejdsgivere budgetterer med at få en del af deres personale udgifter betalt af offentlige ordninger.

- Det er selvfølgelig positivt hvis et løntilskudsjob virkelig betyder, at en ledig får chancen og ender med et job. Men det er problematisk, når vi har medlemmer, der oplever at få afslag på et job, fordi virksomheden vil udfylde en stilling med en støtteordning fra det offentlige. Derfor er det afgørende, at man ser på, hvordan man undgår at støttet beskæftigelse fortrænger ansatte i ordinær beskæftigelse, siger Per Tønnesen.

- Vi ved allerede ud fra den rapport Ankestyrelsen lavede i foråret, at dokumentationen for at lovens krav om eksempelvis merbeskæftigelse og rimelighedskravet bliver overholdt i mange tilfælde ikke er på plads. Det er et krav at en medarbejderrepræsentant bliver inddraget ved etableringen af løntilskuddet – men en rundspørge blandt vores tillidsrepræsentanter viser at mere end 60% aldrig eller sjældent sker. Derfor skal man også arbejde for at rammerne for løntilskudsjobbene bliver bedre. Som minimum skal loven overholdes og medarbejderne inddrages, siger Per Tønnesen.

Læs historien i Ugebrevet A4 her.

Ansættelse

vil du vide mere om de forskellige tilskudsordninger?