OK15: Lønkampen er sat i gang

18. december 2014  |  HK Stat  |

Bjarne C.

Finansministeren lægger op til løntilbageholdenhed, mens de statsansatte vil sikre reallønnen. Alligevel var tonen forsonlig efter det første møde om OK15. - Vi afgør ikke tingene på forhånd, sagde Corydon. I baggrunden gør Rita Bundgaard sig klar til første runde med den statslige arbejdsgiver. Foto: Rosa Middelboe

Stigninger, der faktisk kan ses på lønsedlen, er et af hovedkravene. Reallønnen skal sikres for alle, og de allerlavest lønnede skal have et ekstra løft, kræver CFU. Finansministeren vil have løntilbageholdenhed. Begge parter taler meget og pænt om tillid og samarbejde.

Generelle lønstigninger til alle, en særlig hånd til de allerlavest lønnede og en fortsættelse af reguleringsordningen, som sikrer de statsansatte en lønudvikling nogenlunde i takt med de privatansattes.

De krav stod højt på den liste som forhandlerne fra CFU – heriblandt HK Stat-formand Rita Bundgaard – torsdag morgen præsenterede for finansminister Bjarne Corydon (S) og hans embedsmænd på et såkaldt sættemøde i Finansministeriet.

- Vi vil prioritere, at de ansatte i staten får en lønudvikling, der sikrer reallønnen Vi har vist mådehold, da krisen var på sit højeste. Nu er det tid til, at vi atter får lønstigninger, der rent faktisk kan ses på lønsedlen, sagde formanden for CFU, Flemming Vinther.

Ingen gaver på trods af valgår

Hvor meget, der skal lægges på lønnen, for at stigningen vil være til at få øje på, sagde Flemming Vinther ikke. Hans modpart, finansministeren, uddybede heller ikke, hvor lidt han vil punge ud med. Men Bjarne Corydon gjorde det klart, at han ikke har til sinds at lade pengene regne mildt over de statsansatte, selv om vi går ind i et valgår, hvor også statens medarbejdere er vælgere.

- Det er en central udfordring, at den statslige lønudvikling er løbet fra den private til skade for konkurrenceevnen. I sidste ende kan højere lønstigninger i den offentlige sektor end i den private sætte leverancen af offentlige ydelser under pres. Der må derfor udvises betydelig løntilbageholdenhed ved OK15, siger Bjarne Corydon i en pressemeddelelse.

Lige efter det såkaldte sættemøde med de statsansattes repræsentanter understregede han sit fokus på de statsansattes lønudvikling. Ifølge Finansministeriet er de statsansattes lønninger siden 2008 steget 'betydeligt mere' end de privatansattes.

- En økonomisk ansvarlig løsning kan jo ikke bygge på, at de statsansatte løbende ligger foran de privatansatte. Derfor skal man have en smal ramme efter vores opfattelse. Det er der, vi starter, sagde Corydon. Hans prioritet nummer 1, 2 og 3 ved forhandlingerne er økonomisk ansvarlighed, forklarede han til journalisterne.

CFU-formand Flemming Vinther slog fast, at han ikke på forhånd har opgivet at aftale højere lønninger. Staten må som andre arbejdsgivere betale for den rette arbejdskraft, argumenterede han:

- Vi mener selvfølgelig, at staten skal blive ved med at være en attraktiv arbejdsplads, også lønmæssigt. Jeg tror ikke nogen har interesse i at den offentlige sektor udvikler sig til et sekundært arbejdsmarked, hvor folk ikke har lyst til at være, og hvor man ikke kan tiltrække den nødvendige og kompetente arbejdskraft, sagde Vinther.

19.560 kroner som mindsteløn

Han fremhævede CFU’s ønske om at tilgodese de allerlavest lønnede i staten ved at øremærke en lille del af den samlede lønsum til dem.

- Jeg er meget stolt af vores krav om et lavtlønsværn. Hele CFU-fællesskabet bidager til, at vi kan give et løft til de absolut lavest lønnede i staten. Hvis det krav kommer igennem, vil ingen statsansatte have en fast grundløn på under 19.560 kroner, forklarede Flemming Vinther.

Finansministeren lagde op til i de kommende uger at se på både dette og andre krav 'på et teknisk niveau'. Han var bekymret for, om en statslig mindsteløn kunne 'påvirke lønstrukturen på det private arbejdsmarked'.

Masser af tillid

Fra begge sider af bordet var der ønsker om mere tillid og samarbejde. Finansministeriet vil 'styrke indsatsen for et effektivt og tillidsfuldt samarbejde med fokus på kerneopgaven lokalt på statens arbejdspladser'.

CFU vil 'styrke den danske model på de statslige arbejdspladser'. Og det krav handler også om tillid, samarbejde og produktivitet, forklarede Flemming Vinther:

- Vi vil rigtig gerne havde den danske model til at fungere centralt og lokalt. Vi anerkender, at der er en ledelsesret,  men den er smukkest, når den bliver udøvet i tæt dialog og i samarbejde med de lokale faglige repræsentanter, sagde CFU-formanden. Han tilføjede, at en god og tillidsfuld dialog om, hvordan man bedst løser opgaverne på arbejdspladserne, vil øge produktiviteten uden at de ansatte skal løbe stærkere. De løber allerede meget stærkt.

- Den ansatte ønsker at gå på arbejde om morgenen, løse sine opgaver og gå hjem og tænke: ’Det gjorde jeg sgu godt. Jeg fik lov til at løse de opgaver, som jeg har meldt mig til på det her arbejde’. Der jo ingen der tænker: ’Hvordan kan jeg være uproduktiv’, sagde Flemming Vinther.

Se Finansministeriets krav

Se CFU's krav

Se OAO's krav

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK