Trafik & Jernbane i god dialog om ledernes arbejdsforhold i DSB Vedligehold

23. december 2014  |   |

I gennem nogen tid har vi fået henvendelser fra en række ledere i DSB Vedligehold A/S, som føler at arbejdsforholdene i virksomheden har udviklet sig problematisk – ikke mindst for lederne. På den baggrund har Trafik & Jernbane henvendt sig direkte til virksomhedens direktør, Steen Schougaard Christensen.

- Når et stigende antal medlemmer begynder at ringe og spørge til opsigelsesvarsler, pension og dagpenge, så ved man, at der er noget galt, udtaler Dennis A. Jørgensen, næstformand i Chef – lederkredsen.

Der har indtil nu været afholdt to møder med virksomhedens ledelse, med deltagelse af bl.a. Andreas Hasle, formand for Trafik & Jernbane, og der er her opnået en fælles erkendelse af, at der er behov for forandringer som kan løse op for de stadigt voksende problemer.

- Vi har generelt været bekymret for, at lederne ville blive overbebyrdet med administrative opgaver, i takt med de mange sparerunder, der er gennemført i DSB. Og det er desværre blevet den barske realitet i DSB Vedligehold, siger formand Andreas Hasle.

- Derfor har jeg sammen med de faglige kredse, der dækker området, bedt om at mødes med direktør Steen Schougaard Christensen for at drøfte situationen og få skabt mere rimelighed, motivation og større arbejdsglæde i lederjobbene. De møder der indtil nu har været afholdt, har givet mig en god fornemmelse af, at vi i fællesskab kan få taget fat om problemerne og finde gode løsninger.

Det videre forløb frem mod gode løsninger

Møderne har foreløbig resulteret i, at der tages fat i en række forhold, hvor ledelse og tillidsrepræsentanter for Trafik & Jernbanes kredse, skal finde og implementere løsninger.

Helt konkret handler udfordringerne bla. om styrkelse af støttefunktionerne, bedre IT-understøttelse og en regulering ”span of control”. Endvidere ses der på ressourceforbruget på de rent personaleadministrative opgaver, indkøbsfunktionen og fakturahåndtering m.v. – i forhold til ledernes behov for tid til udførelse af de ledelsesmæssige opgaver i produktionen.

Tillidsmand i Chef og Lederkredsen Per Nørgaard, står i spidsen for at sammensætte en gruppe af ledere, der i samarbejde med ledelsen i DSB Vedligehold, har til opgave at se på aflastning af lederne. De primære områder er administration, indkøb og arbejdsmiljø. Der sammensættes en gruppe der er bredt repræsenteret, både geografisk og organisationsmæssigt.

- Vi håber, at samarbejdet snarest kan betyde bedre vilkår i dagligdagen for vores ledere. Og det er godt at opleve, at ledelsen lytter så vi kan bruge kræfterne sammen på at løse opgaverne, slutter Andreas Hasle.

Medbestemmelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK