Flere målinger tager pippet fra medarbejderne

05. januar 2015  |  HK Stat  |

Arbejdsgiverne i staten skal systematisk måle de ansattes resultater og i højere grad lønne deres folk efter præstationer. Sådan lyder et nyt bud på god arbejdsgiveradfærd fra Moderniseringsstyrelsen ifølge Jyllands-Posten. Det er en helt forkert vej at gå, mener HK Stats formand.

At Moderniseringsstyrelsen har udviklet en ny opskrift på, hvad der er god arbejdsgiveradfærd, kommer ikke bag på Rita Bundgaard. Men at resultatmålinger og såkaldt præstationsledelse efter opskrift fra konsulentfirmaet McKinsey er en vigtig del af den ny ledelsesstil både overrasker og skuffer formanden for de statsansatte HK’ere.

- Jeg troede, at Moderniseringsstyrelsens arbejde med god arbejdsgiveradfærd var et element i den tillidsreform, regeringen har sat i gang. Jeg troede, at vi var enige om som en del af den reform at bringe de offentligt ansattes faglighed i spil for at fremme løsningen af kerneopgaverne. Mere faglighed, mere tillid og mindre kontrol og bureaukrati var nogle af målene, siger Rita Bundgaard.

- Men hvis Moderniseringsstyrelsens nye retningslinjer for god ledelse har det stærke præg af resultatmåling og præstationsaflønning, som dagens oplysninger i Jyllands-Posten tyder på, er jeg stærkt bekymret, siger Rita Bundgaard.

Hun forudser, at øget brug af måling og vejning af resultater med tilhørende evalueringssamtaler og præstationsaflønning på fx de statslige kontorer vil tage pippet fra medarbejderne, fjerne motivationen og tiden fra kerneopgaverne:

- Kombinationen af endnu mere afrapportering og ikke-fungerende it-systemer risikerer at medføre, at der ikke bliver tid tilbage til det egentlige arbejde. Vi ved, at der i forvejen er et voldsomt pres på i forhold til at få løst kerneopgaverne mange steder. Årlige bedømmelser af de enkelte medarbejdere vil kræve enormt meget tid, og den megen kontrol vil tage motivationen fra folk. Det er en helt forkert vej at gå, mener HK Stats formand.

Hun advarer også om konsekvenserne af at aflønne fx sagsbehandlere efter, hvor meget de ’producerer’:

- Selvfølgelig skal vi have en effektiv offentlig sektor. Men det må ikke ske på bekostning af kvaliteten i fx sagsbehandlingen. Det vil vælte ind med klager over sagsbehandlingen, hvis man fra toppen motiverer medarbejderne til hurtigst muligt at afslutte de enkelte sager.

Læs også på finans.dk: Resultatmålinger skal gøre staten til en god arbejdsgiver

Arbejdsmarked