Bliv certificeret i programmering for børn

06. januar 2015  |  Samdata

Lige nu spirer der rundt om i landet klubber frem, hvor børn får lov til at snuse til programmering. I SAMDATA\HK var vi med til at sparke gang i bevægelsen i Danmark med konferencen ”Den Digitale Kant”.

Samtidigt afholdt vi det første kursus, hvor voksne fik indsigt i hvilke værktøjer, der giver børn de bedste pædagogiske muligheder for at få indsigt i teknologi og programmering.

Nu udvider vi initiativet med en stribe gratis kurser i Aalborg, Aarhus, Odense og København, og derfor inviterer vi dig til at deltage.

Gratis: Viden og værktøjer

Scratch

I løbet af en sæson kommer du igennem de bedste og mest anvendte værktøjer, der egner sig til forskellige aldersgrupper og sværhedsgrader.

Vi starter med Scratch, som er godt til at give en basal forståelse for elementer i programmering. Vi afprøver siden Stencyl og App Inventor til at lave apps til mobiltelefoner, og slutter af med Lego Mindstorms. Alt sammen på et niveau, hvor du ikke selv behøver at være uddannet programmør.

Undervejs supplerer vi værktøjs-gennemgangen med viden om pædagogik og viden om, hvordan du motiverer og hjælper børnene, og lærer at stille opgaver på det rigtige niveau. Når vi er færdige, har du en god værktøjskasse med programmer, opgaveideer og pædagogisk viden, så du kan sætte børn i gang sammen med andre.

”Vi håber, at kursusdeltagerne sammen føler sig inspirerede til at stifte en række computerklubber for børn rundt om i Danmark,” siger SAMDATA\HK bestyrelsesmedlem John Aabille, der selv har tænkt sig at bidrage til opstart af en klub i Aarhus i løbet af året.

”Ideen er ikke nødvendigvis, at børnene skal blive eksperter i at programmere, men at de får en forståelse for, hvordan elektronik og programmering får vores verden til at fungere, og hvordan de selv kan være med til at skabe verden.”

Kurset er kun for voksne, men som en del af forløbet vil der være åbne arrangementer for børn, hvor vi afprøver det, vi har lært.

Tæt på dig

Kurset skifter mellem korte gå-hjem møder og online-seminarer, så det bliver overkommeligt tidsmæssigt at deltage. De fysiske møder finder sted spredt i de fire største byer i landet, så det er muligt at deltage lokalt.

Du skal medbringe din egen computer og mobiltelefon, men ellers er der ikke udgifter til programmer eller udstyr. Du modtager gratis undervisningsmateriale i bogform eller digitalt, og Efter kurset er det muligt at blive certificeret som underviser i programmering til børn.

Kristian Langborg-Hansen er kursusleder, og han understreger, at man ikke skal være programmør for at deltage. ”Det er det helt perfekte niveau, hvis man ved hvordan software virker, og man godt vil prøve at udvikle et spil eller en app. Kurset er skruet sådan sammen, at man sagtens kan lære det kodning, man skal undervejs.”

Tilmelding er gratis

Kurserne er gratis for alle HK-medlemmer. Du tilmelder dig på SAMDATA\HKs website så hurtigt som muligt – og senest på første kursusdag. Herefter følger 15 moduler – cirka halvdelen online.

Aarhus: Kursusstart 17. februar

Aalborg, Kursusstart 18. februar