Lego: Jette er Vivians forlængede arm

06. januar 2015  |  Sydjylland

På en kæmpestor arbejdsplads som Lego er det nærmest umuligt for to-tre tillidsrepræsentanter at nå ud i alle hjørner. Derfor får de hjælp af en håndfuld samarbejdsrepræsentanter.

TR Vivian Kubel (til højre) kan ikke nå ud til alle de 3000 funktionærer på Lego. Men når Jette S. Andersen og de øvrige samarbejdsrepræsentanter fungerer som en forlænget arm, går det bedre.

Da Henny Fiskbæk, formand for HK Privat Sydjylland, skulle på julevisit på Lego i Billund for at ønske tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter glædelig jul, fik hun meget klar besked fra en af de tre HK-tillidsrepræsentanter, Vivian Kubel:
- Vores samarbejdsrepræsentanter skal da også med!

Og sådan blev det: Også de fem samarbejdsrepræsentanter fik julehilsen og julegave fra HK Sydjylland.
For på Lego er samarbejdsrepræsentanterne en helt naturlig del af det faglige arbejde.
De tre tillidsrepræsentanter - Karen Karstensen, Vivian Kubel og Dorthe Nielsen – ville have været på tynd is, hvis de skulle klare sig alene. Specielt lige nu, hvor Karen Karstensen efter mange år som TR er stoppet, fordi hun har fået et lederjob.

- Der er omkring 3.000 funktionærer på Lego, fordelt på forskellige adresser. Så det er umuligt for os at følge med i alt, hvad der foregår i alle hjørnerne, siger Vivian Kubel.
- Derfor bruger vi samarbejdsrepræsentanterne som vores forlængede arm, så vi når ud til alle kolleger og ledere, tilføjer hun.

Ikke beskyttet

En af de fem samarbejdsrepræsentanter er Jette S. Andersen fra Finance i Skovhuset.
Hun er enig i, at ideen med samarbejdsrepræsentanter som bindeled mellem TR på den ene side og kolleger og ledelse på den anden side er rigtig god.
Men hun kan også se nogle begrænsninger og problemer med systemet:

- Selv om det er meningen, at vi skal være talsrepræsentanter, har vi ikke den samme TR-beskyttelse som en ”rigtig” tillidsrepræsentant. Og det betyder, at man nogle gange holder sig lidt tilbage.
- Jeg har prøvet at gå ind i sager, hvor jeg ender i en situation, hvor jeg kan komme i klemme. Det betyder så, at jeg er nødt til at gå til Dorthe (Nielsen, TR). Og pludselig står hun med hele sagen selv, og dermed er vi jo alligevel ikke flere om at løfte TR-arbejdet, siger Jette S. Andersen.

En klods på skiltet?

Kendskabet på Lego til systemet med samarbejdsrepræsentanter har heller ikke været så stort, som man kunne ønske sig.
Blandt andet har der været en periode med mange skiftende ledere, som ikke har kendt systemet og derfor ikke har brugt det godt nok, mener Vivian Kubel.

- Måske skulle samarbejdsrepræsentanter have en lille Lego-klods på deres medarbejderskilt, ligesom arbejdsmiljørepræsentanterne har en stjerne. På den måde kommer man let i snak om, hvad samarbejdsrepræsentanter er for noget, foreslår Dorthe Nielsen.

Apropos arbejdsmiljø er det endnu en udfordring for det faglige arbejde for HK’erne på Lego.
Samarbejdsudvalget med TR og samarbejdsrepræsentanter er blevet adskilt fra AMR-delen (eller EHS - Environment, Health and Safety - som det hedder hos Lego).

- I den organisation, vi har nu, har vi faktisk ikke meget samarbejde med AMR. Hvis vi sidder i SU-delen og vedtager, at vi skal gå efter at få sygefraværet ned på tre procent, ved vi reelt ikke, om det er realistisk, fordi vi ikke er tæt på AMR-arbejdet. Så vi kæmper for, at vores samarbejdsrepræsentanter kan samarbejde med AMR, siger Vivian Kubel, som konkluderer:
- Selv om samarbejdsrepræsentanterne ikke er blevet brugt optimalt, er selve systemet rigtig godt. Og jeg tror på, at hvis vi finder et par ekstra samarbejdsrepræsentanter – og samtidig får udbredt kendskabet til dem – så skal det nok blive rigtig godt.

Tillidsrepræsentant

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK