Debatindlæg: Løkke vil forære vores sygehuse til direktørerne

06. januar 2015  |  Sjælland  |

Vores gode sygehuse i Nykøbing Falster, Næstved og Roskilde bliver om få år slagtet på centralismens alter. I hvert fald hvis det står til de borgerlige partier på Christiansborg, siger HK Kommunal Sjælland.

Skilt ved sygehus

Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, de Konservative og Venstre vil nemlig aflive vores regioner, hvis Lars Løkke Rasmussen får udleveret nøglerne til Statsministeriet efter det kommende folketingsvalg. Planen er, at vores folkevalgte politikere i Region Sjælland skal fratages styringen af sygehusene og afløses af fjerne bestyrelser, bestående af direktører, forretningsfolk og statslige embedsmænd. Et skræmmende, men ikke desto mindre ganske realistisk fremtidsscenarium.

Får de borgerlige held til at rulle en sådan bølge af centralistisk statsstyring ud, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at også vores sygehusvæsen i det sjællandske vil blive forringet betydeligt på en række markante områder. Vores adgang til sundhed vil ganske enkelt blive dyrere, dårligere og mere udemokratisk.

For det første vil den centralisering, de borgerlige lægger op til, betyde, at Danmark bliver endnu mere skævvredet, end det er tilfældet i dag, og at vi her i det sjællandske helt mister vores nære tilgang til sygehusdriften. Hvem kan lige forestille sig, at en eller anden embedsmand eller forretningsmand i mørk habit, der befinder sig i den anden ende af landet, vil interesse sig for en ambulance mere eller mindre i Højby eller Møn eller på Lolland? I Norge har man forsøgt sig med en model, der nogenlunde svarer til den, de borgerlige Christiansborg-partier nu vil indføre. Resultatet har været nærmest katastrofalt. De lovede gevinster er helt udeblevet, samtidig med at der fortsat er meget store forskelle i behandlingen mellem de norske sygehuse.

For det andet vil borgerne miste yderligere demokratisk indflydelse og mulighed for at holde snor i udviklingen af serviceniveauet på de sjællandske sygehuse, hvis styringen bliver overladt til embedsmænd og forretningsfolk. Til forskel fra regionerne kan fjerne, lukkede bestyrelser nemlig ikke stilles til ansvar for sine handlinger ved et demokratisk valg. Borgerne i Maribo, Rønnede eller Lejre får med den borgerlige model ingen som helst mulighed for på demokratisk vis af vælge de politikere, der skal organisere sundheden i det sjællandske. Det er helt urimeligt. Med mindre man da helt bevidst forsøger at indføre en model, der kan bane vejen for et helt igennem privat sundhedsvæsen.  Vi har brug for mere demokrati i styringen af vores velfærd. Ikke mindre.

Og for det tredje kan man med rette spørge sig selv, hvad det er for et problem, de borgerlige vil løse med habit-modellen. For sagen er jo, at regionerne faktisk har gjort det rigtigt godt. Landets førende eksperter peger ganske entydigt på, at der ikke er noget som helst belæg for, at en aflivning af regionerne vil give penge i kassen. Snarere tværtimod. En ny analyse viser, at regionerne administrerer sundhedsvæsenet ganske effektivt. Udgifterne til administration er i bund samtidig med, at produktiviteten på sygehusene er steget betragteligt over en årrække. Vi har fået mere behandling for de samme penge. Senest har en spritny, international undersøgelse med deltagere fra 29 lande vist, at danskerne er blandt de allermest tilfredse med den behandling, de får på sygehuset.

Jeg har svært ved at se, at styringen af sygehusene kan ske mere effektivt og med en højere kvalitet med andre aktører end regionerne. Mit håb er, at alle gode kræfter i det sjællandske – det være sig borgere, virksomheder, medier eller politikere – frem mod det kommende folketingsvalg vil holde rigtigt godt øje med partiernes meldinger for fremtidens sygehusvæsen.

Politik Kommunal

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK