Koden på dit job kan give dig højere løn

07. januar 2015  |  HK Privat

Fra 1. januar kan du bruge DISCO-koden, som beskriver din arbejdsfunktion, til at få flere penge ind på lønkontoen hver måned

Som noget helt nyt har din arbejdsgiver pligt til at oplyse din DISCO-kode (arbejdsfunktionskode), hvis du beder om den.

Det betyder, at du kan se chefen i kortene, når han indberetter din løn og dine arbejdsfunktioner til Danmarks Statistik.

- Når du kender din DISCO-kode, kan du slå op i din lønstatistik og finde den løn, der passer præcis til dit job. Så kan du se, om du er godt lønnet i forhold til andre med samme arbejde, eller om du skal slå hårdt i bordet til næste lønforhandling, siger Marianne Vind, næstformand for HK/Privat.

- Du kan også se, om du har den rigtige DISCO-kode. Hvis den er forkert, bliver lønnen ganske givet også forkert. Det kan koste dig mange penge, forklarer hun.

Alle virksomheder, som indberetter DISCO-koder på sine medarbejdere, skal oplyse koden til de ansatte, der beder om det, fra det nye års begyndelse. Det er en konsekvens af en ændring i ligelønsloven, og det er et godt værktøj til at bekæmpe uligelønnen mellem kvinder og mænd.

- Mange arbejdsgivere kan få et problem med at forklare, hvorfor Per og Poul får markant mere i løn end Berit og Birgitte, når de laver det samme arbejde. Det optimale ville være, at DISCO-koden skulle stå på ansættelseskontrakten, men den nye ret gør løndannelsen mere gennemskuelig, siger Marianne Vind.

Fakta om DISCO-koden

DISCO-koden beskriver den enkelte medarbejders arbejdsfunktion. Koden er ikke en titel, stillingsbetegnelse eller uddannelse, men fortæller hvad opgaverne i ens job er. Man kan enten have uddannet sig eller have oparbejdet erfaring for at kunne løse det job, som udgøres af en DISCO-kode. Alle virksomheder med over 10 ansatte indberetter DISCO-koder, mens virksomheder med under 10 ansatte i visse tilfælde gør det.

læs
 andre nyheder