Fra Hillerød til DM i detailhandel

07. januar 2015  |  Hovedstaden  |

Hvert år i januar bliver der afholdt DM i Skills. Det er Danmarksmesterskaberne for unge fra erhvervsuddannelserne, og i år bliver mesterskaberne afholdt i Bella Center i København. Der er en masse unge fra hovedstadsområdet, der deltager inden for HK’s fag. HK Hovedstaden har mødt dem.

Knords detailhold ved Skills 2015

Camilla Dubert Larsen, Malene Marie Karred Christensen, Kamilla Amalie Thomsen og Stefanie Sejbjerg deltager som hold ved DM i Skills

Fra Knord i Hillerød deltager et hold bestående af Camilla Dubert Larsen, Kamilla Amalie Thomsen, Malene Marie Karred Christensen og Stefanie Sejbjerg, der alle er ved at tage en HG. De er tydeligt stolte, lidt generte, men med en god energi i gruppen, da HK Hovedstaden møder dem til en snak om at skulle i faglig kappestrid. De deltager inden for detail-området, og det er en lang række opgaver, de skal lave i løbet af de dage, Skills finder sted.

Skills er udstillingsvindue for erhvervsuddannelserne

Ved konkurrencen sidste år var der 42.000 tilskuere, der lagde vejen forbi. I forbindelse med konkurrencerne er der også god mulighed for at høre mere om alle mulighederne inden for erhvervsuddannelserne. Derfor har HK Hovedstaden en stand ved årets Skills i Bella Center. Formand Christian Grønnemark siger:

- I HK Hovedstaden er vi optaget af, at langt flere unge får øjnene op for alle de muligheder, erhvervsuddannelserne byder på. På Skills kan de unge se en masse rollemodeller, der løser spændende opgaver, og forhåbentlig vil det give en masse af dem lyst til selv at gå den vej.

Lysten driver værket

Camilla Dubert Larsen

Camilla Dubert Larsen synes, at hun lærer meget af at være med i Skills

Før sommerferien var der informationsmøde på Knord i Hillerød, hvor eleverne fik fortalt, hvad Skills går ud på. Noget tid efter skulle de interesserede lave en individuel præsentation. Det var på baggrund af den præsentation, det blev vurderet, om de havde, hvad der skulle til for at deltage i DM.

Malene Marie Karred Christensen forklarer hvorfor hun synes, at det er spændende at være med i Skills:

- Det er sjovt at prøve at bruge faget rigtigt.

Holdkammeraten Camilla Dubert Larsen supplerer:

- Det ser også godt ud på CV’et, at man tør kaste sig ud i det. Og så lærer vi rigtig meget af det.

Konkurrence med mange opgaver

Der er mange elementer fra detailfagene, som eleverne skal have styr på til konkurrencen. En del af forberedelsen til konkurrencen har været, at de har brugt uger på at planlægge en stand med udgangspunkt i den butik de repræsenterer. Standen er omdrejningspunktet for deres deltagelse i konkurrencen. Her er tænkt nøje over dekorationen. Tiden op til jul blev blandt andet brugt til at læse op på visuelt salg i forhold til opgaven i Dekoration. Det er teoretisk og svært, synes eleverne. Men det giver mening, når de står og skal arrangere varerne, så de præsenterer sig bedst muligt. Og faktisk kan de også bruge det de har lært i billedanalyse i danskundervisningen på HG.

Et andet konkurrenceelement er, at de skal lave en markedsføringsplan, hvor de planlægger en reklameindsats for et halvt år. Det indebærer blandt andet opstilling af målsætninger og budgetlægning for hele kampagnen. Web-delen er i moderne tider også en vigtig del af markedsføringen for en butik. Derfor står der også webdesign på konkurrenceplanen. Her kommer eleverne med et bud på opbygning af en hjemmeside, med storyboards og handelsbetingelser, FAQ og hvad der ellers er vigtigt for at lave en brugervenlig hjemmeside.

Der bliver også konkurreret i Personligt salg. Det er bygget op omkring et 6½ minut langt rollespil. De skal også lave en event, hvor de skaber noget på deres stand, som kan engagere de besøgende og have et konkurrenceelement. Konkurrencen er målrettet de 8.-9. klasser, der kommer på standen på Skills, og er faktisk baseret på en spørgeskemaundersøgelse, eleverne selv designede. På standen vil der samtidig også komme en ’mystery shopper’ forbi. Én der ikke giver sig tilkende, men som vil vurdere hvordan de agerer. Så de fire elever skal hele tiden være på tæerne og sikre at alle, der kommer forbi deres stand, får den bedste behandling. De skal kort sagt være professionelle, og give alle der kommer forbi en god oplevelse.

HG-uddannelsen kan både bruges i hverdagen og på arbejdspladser

Fælles for alle pigerne er, at de er glade for, at man på fagene på HG lærer om virkeligheden.

- Det er noget, som vi kan gå direkte ud på en arbejdsplads og bruge, lyder det fra Stefanie Sejbjerg.

Der er også fag, der er med til at styrke deres personlige selvstændighed. De fremhæver samstemmende, at de kunne vælge privatøkonomi som fag. Det har givet god indsigt i budgetlægning og låntyper. Også på den måde har HG’en rustet dem.

- Uddannelsen gør også, at man prøver lidt af hvert, lyder det fra Malene Marie Karred Christensen.

- Jeg startede med at drømme om at blive advokatsekretær. Men så fik jeg erhvervsøkonomi, og det synes jeg virkelig var sjovt. Så nu vil jeg være revisor, siger hun med sikkerhed i stemmen.

Men først er der lige et kæmpestort DM at konkurrere i.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK