OK15: Første armlægning med KL

07. januar 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Bodil Otto til første forhandling om OK15

HK Kommunals formand, Bodil Otto, har sammen med otte andre forhandlere på vegne af 500.000 kommunalt ansatte netop gennemført den første egentlige forhandling med KL om OK15. En god mødestemning kan ikke skjule, at der er væsentlige knaster, der skal høvles af, lyder vurderingen fra Bodil Otto.

Op mod 30 forhandlere bestående af repræsentanter fra Forhandlingsfællesskabet og KL suppleret med diverse embedsmænd satte i dag hinanden i stævne i KL’s bygning på Amager til de første egentlige forhandlinger om de løn- og arbejdsvilkår, der skal gælde for en halv million kommunale lønmodtagere fra 2015.

Mens man fra lønmodtagerside spillede ud med krav om blandt andet sikring af realløn, arbejdstider og trivsel, lagde arbejdsgiverne i KL vægt på at få seniordagene udskudt, at få færre beskyttede tillidsrepræsentanter og at få skabt tværgående regler for alle faggrupper.

Tillidsvalgte og seniorer

Som en af de ni fagforeningsformænd, Forhandlingsfællesskabet har valgt til at fremføre de kommunalt ansattes overenskomstkrav, giver HK Kommunals formand, Bodil Otto, udtryk for forsigtig optimisme, hvad angår bestræbelserne på at nå et fornuftigt resultat, der kan tilfredsstille begge parter.

- Det er godt, at vi nu endelig kommer i gang med nogle reelle forhandlinger efter at have følt hinanden på tænderne i månedsvis. Dette det første forhandlingsmøde var præget af en god stemning, men jeg må også sige, at vi stadig har væsentlige udeståender imellem os, siger Bodil Otto.

Blandt de knaster, der stadig adskiller parterne, nævner hun beskyttelsen af tillidsrepræsentanter og seniordagene som nogle af de emner, der ikke umiddelbart er enighed om. Formanden er imidlertid moderat optimistisk ved udsigten til, at forhandlingerne kommer i mål med et forstandigt resultat.

Kompetencer og lokal løn

I løbet af de kommende uger tager Bodil Otto så livtag med arbejdsgiverne om de specielle krav, HK Kommunal har til den kommende overenskomst. De krav handler blandt andet om at få udbygget den kompetencefond for videreuddannelse af medlemmerne, der blev aftalt ved sidste overenskomst. Bedre mulighed for lokal løndannelse er et andet centralt krav fra HK Kommunals side.

Næste gang de to parter - Forhandlingsfællesskabet for 500.000 kommunalt ansatte og KL – sætter hinanden i stævne er den 23. januar.

Følg med i OK15

Husk du kan følge med i forhandlingerne. Både på vores temaside her på HK.DK, på HK Kommunals side på Facebook og på de sociale medier under tagget #OK15.