Netværk - en ny måde at mødes på

12. januar 2015  |  Midt

I de nye netværk kan du på en helt ny måde mødes med andre kommunalt eller regionalt ansatte HK-medlemmer på dit eget fagområde. Det er fagligt, fleksibelt og tæt på din hverdag, fortæller Mie Ladefoged, der er FTR i Odense Kommune og formand for området ”Ydelse og Borgerbetjening”.

- Formålet med netværket for kommunale og regionale medarbejdere og de seks faglige undernetværk*), der er oprettet, er, at vi kan give hinanden sparring inden for vores fagområder. HK vil gerne ramme det enkelte medlem mere præcist. Det gør vi med det her initiativ, fortæller Mie Ladefoged, der er FTR i Social- og arbejdsmarkedsforvaltningen i Odense Kommune – og områdeformand for det område, der hedder ”Ydelse og Borgerbetjening”.

- I den gamle udvalgsstruktur var der en udfordring i, at man ikke ramte alle medlemmer. Det var måske kun 1/3 af medlemmerne, som udvalgene passede på, hvilket jo var rigtigt ærgerligt. Jeg synes, at det nye netværk er godt tænkt og et godt bud på, hvordan man kan ramme alle medlemmer bedre.

Netværk i netværket

Mia Ladefoged

- Det er fagligt, fleksibelt og tæt på din hverdag, fortæller Mie Ladefoged, der er FTR i Odense Kommune, om de nye netværk i HK Kommunal.

- Vi kan oprette helt små og fagspecifikke netværk, hvis der melder sig en netværksleder, der kan drive netværket. På den måde opstår der netværk i netværket, hvor udbyttet er sparring og fokus helt tæt på den enkeltes behov og fag.

- Det er dejligt, når vi på den måde kan vise, at HK ikke kun er fagforening, der hjælper, når du er fyret, har problemer med dagpenge osv. Netværket for kommunale og regionalt ansatte medlemmer viser, at din fagforening også interesserer sig for lige netop dit fag, fortæller Mie og glæder sig over, at der allerede er et par hundrede medlemmer, der følger hendes område.

- Sammen med de andre netværksledere og fagkonsulenter fra forbundet holder vi gryden i kog med aktiviteter i de enkelte netværk. For eksempel er vi ved at arrangere tre temadage, der blandt andet skal handle om konflikthåndtering, som fylder meget for medlemmerne lige for tiden. Vi holder samtidig debatten i gang på det virtuelle netværk, holder fyraftensmøder osv.

Ikke kun digitalt

Oprindeligt var det ideen, at de nye netværk primært skulle være digitale – med muligheder for at mødes virtuelt, uanset om du som medlem sidder i Nordjylland eller på Bornholm:

- Det er i realiteten blevet mindre virtuelt, end vi oprindeligt troede, det ville blive. Det handler meget om relationerne og om at kende hinanden, fordi vi i et godt netværk skal have gensidig tillid. Derfor er vi i mit netværk mødtes flere gange allerede. Det gør det lidt nemmere at sige ”…hvem er det lige hende Mie er, og hvad er det, jeg kan bruge hende til?”. Jeg er som netværksleder samtidig et talerør ind til forbundet, hvor vi holder fire årlige møder og taler om de emner, der skal på den politiske dagsorden, slutter Mie Ladefoged, der glæder sig til at byde endnu flere velkommen i de nye netværk – og til en ny måde at mødes på.

HK Kommunals underside kan du læse meget mere om de faglige netværk for kommunale og regionale medarbejdere – og om, hvordan du selv kan tage initiativ til et netværk, der er relevant for netop dit fagområde.

*) Der er aktuelt etableret netværk på følgende fagområder:
HR, økonomi, IT og sekretariater
Skole, bibliotek og kultur
Social og beskæftigelse
Teknik, klima og miljø
Sundhed
Ydelse og borgerbetjening

Netværk

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer