DM i Skills med fynske hænder på banen

13. januar 2015  |  Midt

Der var dygtige fynske hænder på banen, da der blev holdt DM i Skills i København. De diskede op med flotte løsninger på svære opgaver – og fik vist det fynske flag rent fagligt.

- Det var en kæmpe oplevelse og rigtig sjovt at være med til DM i Skills. Vi fik chancen for at vise, hvad vi kan i vores fag, fortæller Sarah Jepsen, der blev uddannet blomsterdekoratør i august 2014 og stadig arbejder hos Multiflower Design i Ringe, hvor hun stod i lære. Hun fortsætter:

- Vi kan godt nogen gange føle, at folk ikke regner vores fag for så meget. At de ikke kender til det arbejde og den uddannelse, der ligger bag, når vi laver en flot buket. Derfor var det fint, at vi på DM i Skills kunne vise, at det her er et håndværk, hvor du skal kunne noget.

- Folk blev lidt imponerede, når vi startede med en spand blomster og så fik det til at ligne en hel masse. Eller når vi stod med et stativ, hvor folk ikke kunne se, hvad det skulle blive til. Og når de så kom tilbage en halv eller en hel time senere, så var det blevet til en flot dekoration.

Buket med fri teknik!

Sarah Jepsen, blomsterdekoratør

Sarah blev sidste år kåret som nr. 1 i det fynske mesterskab for blomsterdekoratører, og hun blev nr. 2 i danmarksmesterskabet. Under DM i Skills stod den også på konkurrence med faste opgaver. Opgaverne rakte fra ”Buket med fri teknik” til et ”brudearbejde”:

- Vi skulle lave et brudearbejde til en bestemt person, hvor jeg valgte Lotte Heise. Det skulle derfor være noget vildt, men med nogle rolige farver, der afspejlede farverne i hendes tøj. Det var altså en opgave, der meget ligner det, vi skal i butikken. Her handler det også om at læse vores kunder, når de kommer ind af døren. Derfor har vi også kundeservice som et fag under vores uddannelse, fortæller Sarah og runder af med en konklusion om DM i Skills:

- Der var en helt vildt god stemning... Alle var glade, og jeg skulle mene, at der var masser af inspiration at hente for alle.

Festligt, fagligt og fornøjeligt

Mediegrafikerne arbejder til DM i Skills 2015

Mediegrafikerne arbejder intenst til DM i Skills 2015

For Dennis Ørsted Petersen, der er ungdomskonsulent i HK Midt, er DM i Skills ”…et genialt koncept”:

- Hvis vi vil have flere unge til at vælge erhvervsuddannelser, så skal vi sælge uddannelserne til dem på en spændende og inspirerende måde. Det er lige præcis, hvad DM i Skills handler om. Her møder unge nogle spændende fag i øjenhøjde og i en ramme, der er både festlig, faglig og fornøjelig. Og så er det tilsat et element af konkurrence, der tiltaler de unge, siger han og fortsætter:

- Vi glæder os over, at der igen i år deltog dygtige unge fra Fyn. Dermed slog de et slag for deres fag – og for Fyn som et godt uddannelsessted. Nu glæder vi os til, at DM i Skills kommer til vores område, når det i 2016 afholdes i Fredericia.

Fremtidens Talenter Uddannelse