OK15: Regionsfokus på løn og kompetencer

13. januar 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

De kommende års løn- og arbejdsvilkår for blandt andre lægesekretærer, kontorpersonale og it-ansatte er netop blevet bragt i spil ved forhandlinger med arbejdsgiverne i regionerne. HK Kommunals forhandlere har svært ved at forestille sig en aftale uden en egentlig kompetencefond.

Et intenst forhandlingsforløb har i løbet de seneste dage bragt løn- og arbejdsvilkår for de ansatte i regionerne i fokus. Mens lønstigninger, tryghed og arbejdsmiljø har været omdrejningspunkter for det store Forhandlingsfællesskab repræsenterende 150.000 regionale lønmodtagere, har HK Kommunals egne, specielle forhandlinger sat spot på at få etableret en egentlig kompetencefond samt bedre mulighed for lokal løndannelse.

En markant styrkelse af de regionale medarbejderes muligheder for videreuddannelse gennem en kraftig udbygget kompetencefond har særlig bevågenhed hos HK Kommunals forhandlere, formand Bodil Otto og formand for Danske Lægesekretærer (DL) Soile Friis.

Voldsomt uddannelsesbehov

Den kompetencepulje, HK Kommunal fik forhandlet sig frem til ved de seneste overenskomstforhandlinger, og som i princippet kunne give hver ansat 25.000 kroner til videreuddannelse, har ifølge Bodil Otto på ingen måde kunne efterkomme behovet.

- Puljen løb tør for penge kort tid efter, den blev sat i søen i 2013. Behovet for videreuddannelse i regionerne er fortsat voldsomt stort, og jeg har svært ved at forestille mig, at vi kan nå til enighed med de regionale arbejdsgivere uden, at vi har indgået en aftale om en ny kompetencefond med langt større volumen end den tidligere, siger Bodil Otto.

Muligheder for alle

Målet med en ny fond er ifølge formanden for DL, Soile Friis, at ingen regional medarbejder fremover skal fratages muligheden for at dygtiggøre sig, fordi man mangler penge til videreuddannelse.

- Med nye kompetencer vil vi gerne bidrage til, at sygehusene kan yde endnu bedre service til borgerne. Der bliver stillet store krav til de ansatte, både fagligt og menneskeligt, og medarbejderne fortjener at blive klædt på til at løse fremtidens udfordringer. Ingen bør længere gå skuffede fra en samtale med ledelsen uden at få deres ønske om at gøre sig dygtigere opfyldt, fastslår Soile Friis.

HK Kommunals egne forhandlinger med de regionale arbejdsgivermodparter finder næste gang sted den 25. februar, mens man i det store Forhandlingsfællesskab mødes med regionerne den 30. januar.

OK15 HK Kommunal Overenskomst

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt