God arbejdsgiveradfærd: Finansministeren tager til genmæle

15. januar 2015  |  HK Stat  |

Det er en misforståelse, hvis man tror, at alle statslige institutioner og ansatte nu skal vejes og måles efter den samme målestok i alle ender og kanter, siger finansmister Corydon efter kritik af nyt initiativ fra hans Moderniseringsstyrelse.

- Det er en misforståelse, hvis man tror, at alle statslige institutioner og ansatte nu skal vejes og måles efter den samme målestok i alle ender og kanter.

Det understreger finansminister Bjarne Corydon (S)i et debatindlæg i Jyllands-Posten. Her tager finansministeren til genmæle efter kritik fra forskere og faglige ledere.

Flere målinger tager pippet fra medarbejderne

Kritikken rejste sig efter oplysninger i samme avis om, at staten systematisk vil måle på medarbejdernes resultater og lønne efter præstationer. Den forøgede fokus på målinger skulle ifølge avisen være en central del af det, Moderniseringsstyrelsen kalder ’god arbejdsgiveradfærd’.

Sandheden om den gode arbejdsgiver

Men det er ikke god arbejdsgiveradfærd at lave resultatmålinger for resultatmålingens skyld, skiver Bjarne Corydon.

Under overskriften ’Den sande historie om god arbejdsgiveradfærd’ forklarer finansministeren, at god arbejdsgiveradfærd er et af regeringens svar på, hvordan man holder det offentlige fit og får mest muligt ud af skattekronerne.

Måler om medarbejderne trives

Den ideelle adfærd går ifølge Corydons indlæg blandt andet ud på:

• at ledelsen tager sit ansvar alvorligt og arbejder hårdt for, at alle medarbejdere trives
  • at de ansatte kan bruge mest muligt af deres arbejdstid på kerneopgaven
  • at der er klare mål for det daglige arbejde, så det giver mening for den enkelte medarbejder
  • at sikre det gode og tillidsfulde samarbejde på arbejdspladsen og udvikle og motivere medarbejderne.

Det er samtidig en del af god arbejdsgiveradfærd, at ledelsen træffer sine beslutninger på et oplyst grundlag. Det vil fx sige, at ledelsen ved, hvordan ressourcerne bliver brugt, om arbejdsmiljøet er i orden og om de tiltag, der bliver sat i værk, virker. Derfor er der brug for at måle, forklarer Corydon:

- Vi skal måle på de områder, der er vigtige. Fx om medarbejderne trives. Om de forstår og er enige i, hvad der er vigtigt for organisationen at nå, og hvordan det går med at løse kerneopgaven, skriver finansministeren.

Løntillæg skal være gennemskuelige

Oplysninger på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside kaster lys over spørgsmålet om, hvilken rolle præstationsløn skal have fremover. Anerkendelse af medarbejderes indsats kan ske på mange måder, fremgår det. Fx ved at give mere ansvar i det daglige, rose eller putte lidt mere i lønningsposen.

Om det giver mening at anerkende medarbejdere ved at give dem ekstra i løn kommer blandt andet an på, om udmøntningen af lokal løn sker på en måde, som medarbejderne opfatter som retfærdig og gennemskuelig, skriver Moderniseringsstyrelsen.

Pjece om idealbillede

Det statslige arbejdsgiverkontor har også offentliggjort en ny pjece, som fortæller mere om, hvad de mener med god arbejdsgiveradfærd. Der er ikke tale om nogen ’mirakelkur’, fremgår det. Men om ’et redskab, der stilles til rådighed for de statslige ledere med henblik på at understøtte en kulturforandring i den måde, man leder de statslige arbejdspladser i det daglige.’

Pjecen beskriver, hvad Moderniseringsstyrelsen kalder et ’målbillede’. Det er noget man ’styrer hen imod, og som man gerne vil ligne mest muligt,’ fremgår det. Der er fire dimensioner i dette målbillede: Klar strategisk retning, effektive personaleressourcer, tillidsbaseret og resultatorienteret kultur og ledelsesinformation og benchmarking.

Roskilde Universitet, Kriminalforsorgen og erhvervsskolen Selandia har været med til at udvikle idealet for god arbejdsgiveradfærd, og der har ifølge Moderniseringsstyrelsens pjece været lagt stor vægt på at få medarbejdernes vinkel med.

Læs mere hos Moderniseringsstyrelsen om god arbejdsgiveradfærd i staten. (Linket virker ikke pr. 22. juni 2017).

Politik Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK