Justitsministeren: Kommunerne passer på pas og kørekort

15. januar 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Yderligere retningslinjer for kommunernes opbevaring af personlige papirer er unødvendige, mener justitsminister Mette Frederiksen, der dog nu får præciseret, at pas og kørekort skal sikres bag forsvarlig lås.

Reglerne om fortrolige oplysninger er utvetydige. De må ifølge persondataloven ikke komme uvedkommende til kendskab, og det er kommunerens opgave at sikre, at det ikke sker, når borgernes personlige papirer er i kommunal varetægt.

Så kort kan en noget længere redegørelse fra justitsminister Mette Frederiksen (S) koges ned. Ministerens vurdering fremgår af et svar på et spørgsmål fra folketingsmedlem Peter Skaarup (DF), der i december spurgte på baggrund af udtalelser fra en forurettet borger. Han havde været udsat for identitetstyveri efter et indbrud på Hørsholm Rådhus, hvor en bunke pas og kørekort i 2012 blev stjålet fra et almindeligt kontorskab, og han kaldte manglen på sikkerhed i forbindelse med opbevaring af passene for ”fuldstændig forrykt”.

Peter Skaarup ville gerne vide, om ministeren var enig i Rigspolitiets udmelding om, at der ikke er behov for at skærpe sikkerheden i kommunerne i forbindelse med opbevaring af borgernes personlige dokumenter. Hvis ministeren tilsluttede sig Rigspolitiets synspunkt, ønskede han en redegørelse for, ”hvordan ministeren vil sikre, at borgerne kan have tillid til, at kommunerne opbevarer personlige dokumenter sikkert ift. Indbrud”.

Reglerne bliver en smule mere præcise

I sit svar læner Mette Frederiksen sig op af vurderinger fra Rigspolitiet, der ”ikke finder anledning til at foretage yderligere til sikring mod tyveri af personlige dokumenter i forbindelse med indbrud i kommunerne”. Rigspolitiet er løbende i dialog med kommunerne og har desuden udarbejdet en manual om opbevaring af pas.

Allersidst i svaret fra justitsministeren er der dog en lille åbning over for intentionerne i Peter Skaarups forespørgsel. Her fremgår det, at ministeriet nu har bedt Rigspolitiet om at indføje et par sætninger i pasmanualen, hvor det præciseres, at pas og kørekort ”skal opbevares betryggende bag forsvarlig lås.”

Spørgsmålet om opbevaringen er i øvrigt ikke det eneste problem i forbindelse med personlige dokumenter. Sidste år kom det frem, at 200 pas forsvinder i posten, når de sendes til borgerne. Også det tager man ret roligt i Rigspolitiet, der henviser til, at der årligt sendes cirka en halv million pas direkte til borgerne via postvæsenet. Et krav om personligt fremmøde for at afhente et nyt pas ville derfor være ”en væsentlig serviceforringelse”, lyder vurderingen fra den øverste politimyndighed.

Ydelse og borgerbetjening

Se alle debatter