Sygehusdebat: Et besøg på skadestuen gør ingen til ekspert

15. januar 2015  |  Sjælland  |

Virksomhedskonsulent Hening Petersen mener, regionerne bør nedlægges og sygehusstrukturen centraliseres. En dårlig idé, mener kommunalsektorens formand, Michael Rosenberg.

Foto af Michael Rosenberg, afdelingssektorformand i HK Kommunal Sjælland

Hening Petersen, Vallensbæk Strand, har været en tur i Spanien, hvor han måtte en tur på skadestuen. Det har han også prøvet i Danmark. På den baggrund føler han sig kvalificeret til at give sit besyv med i debatten om fremtidens danske sygehusvæsen i avisen Sydkysten den 13. januar 2015. Og hans konklusion er klar: Nedlæg regionerne og centralisér sygehusstrukturen. Det vil føre til øget velfærd og ingen skattestigninger.

Med al respekt for Hening Petersens oplevelser tror jeg, at der skal mere end et par skadestuebesøg til for at planlægge fremtidens sygehusstruktur i Danmark. Det kræver nok lidt dybere analysearbejde, så vi ikke beslutter os for nye reformer på baggrund af mavefornemmelser og enkeltsager.

Sygehusvæsenet er en væsentlig del af den danske kernevelfærd, der bygger på lige adgang for alle skabt på baggrund af demokratiske rettigheder.

Lad os prøve at se på, hvad centralisering kan betyde. De har jo prøvet det i Norge.Norge centraliserede sygehusvæsenet for en del år siden. Det er der ikke kommet andet end bøvl og budgetoverskridelser ud af. Behandlingsforskellene mellem de forskellige sygehuse er ikke blevet mindre.

Herhjemme viser alle tal, at regionerne er en stor succes. De driver sygehusvæsenet professionelt og med resultater i top. Produktiviteten er steget markant. Flere patienter behandles, samtidig med at udgiftsniveauet stort set er uændret. De danske sundhedsudgifter er blandt de laveste i Europa. Færre patienter dør af kræft, og der er kort ventetid på operation. Alt det risikerer vi at sætte over styr, hvis vi igen reformerer uden noget egentlig formål.

At nedlægge regionerne skulle betyde øget velfærd og ingen skattestigninger er et postulat uden bund i virkeligheden.

Men verden ændrer sig, og der skal selvfølgelig løbende optimeres på arbejdsgange, nye digitale løsninger, og nye behandlingsformer skal tages i brug. Men det bør ske inden for det bestående system.

Vores sygehuse må ikke blive kastebolde i diverse politiske projekter blot for at lave om og tilfredsstille politiske ambitioner. Det er emnet for alvorligt til, og det er da tudetosset, at lave om på noget, der virker godt.

Se debatindlæg fra Hening Petersen i Sydkysten den 13. januar 2015 (s. 12)

Se debatindlæg fra Michael Rosenberg i Sydkysten Weekend den 9. januar 2015 (s. 8)

Politik Kommunal

flere nyheder