Forureningen med ultrafine dieselpartikler i DSB

21. januar 2015  |   |

Den længe ventede rapport om omfanget af de DSB-ansattes påvirkning af ultrafine dieselpartikler foreligger nu. Trafik & Jernbane vil arbejde for, at flere medarbejdere og flere DSB arbejdspladser får mulighed for at få foretaget målinger.

Sent mandag eftermiddag var DSB’s Hovedsamarbejdsudvalg samt Arbejdsmiljøråd samlet i DSB, hvor rapporten med måleresultater blev præsenteret.

Rapporten er blevet til på baggrund af de såkaldte personbårne målinger, der har været foretaget i efteråret 2014. Desværre bekræfter rapporten meget tydeligt tidligere målinger og dermed de bange formodninger både ledelse og medarbejdere længe har haft.

Den klart mest udsatte personalegruppe er togførerne, der kører i de ME-trukne dobbeltdækkervogne samt i MR-togene, men derudover er en lang række andre personalegrupper på værksteder, på perroner mv. også udsat for disse dieselpartikler.

Kort & Godt personale er udsatte

Trafik & Jernbane fik i efteråret 2014 foranlediget, at personalet i Kort & Godt A/S’s minibarer på spor 7/8 og spor 11/12 på København H var blandt de grupper, der fik mulighed for at få disse personbårne målinger gennemført. Vi kan nu af resultatet se, at der er en påvirkning, men at den heldigvis er relativt lille sammenlignet med andre personalegrupper som f.eks. togpersonale.

- Det er absolut ikke ensbetydende med, at der ikke skal gøres noget ved den påvirkning vores medlemmer i Kort & Godt A/S udsættes for dér – snarere tværtimod. Jeg forestiller mig, at der skal findes muligheder for at gøre noget for alle udsatte personalegrupper, således at påvirkningen bliver mindre. Sundt er det ikke! Det vil vi nu drøfte med DSB og med Kort & Godt, siger næstformand i HK Trafik & Jernbane, Birthe Østergaard Petersen, som er repræsentant i HSU og Arbejdsmiljørådet.

Hvad sker nu

Som en direkte konsekvens af denne rapport er DSB’s Arbejdsmiljøråd hasteindkaldt til et ekstraordinært møde fredag den 23. jan og her vil man drøfte konsekvenser og mulige tiltag.

- Her vil jeg insistere på at få iværksat flere målinger, f.eks. i Bernstorffsgade, hvor nogle af vores medlemmer har kontorer. De har nemlig henvendt sig til os med spørgsmål om, hvorvidt de kunne få foretaget målinger, fordi de også som nærmeste naboer til perronerne på København H også føler sig udsatte, slutter Birthe Østergaard Petersen.

Arbejdsmiljø