Højesteret: Gravide har ret til længere elevtid

21. januar 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Hvis man bliver gravid, mens man er elev, har man ret til at få forlænget sin uddannelsesaftale, fastslår Højesteret. HK Kommunal opfordrer KL til straks at ændre en omstridt vejledning til kommunerne.

En arbejdsgiver har pligt til at forlænge en uddannelsesaftale, hvis en elev bliver gravid under uddannelsen. Det fastslog Højesteret i dag i en dom, der er opsigtsvækkende på den måde, at den både underkender en tidligere landsretsdom og undsiger KL’s vejledning til kommunerne. I KL finder de afgørelsen ”overraskende”, men det gælder ikke HK Kommunals næstformand:

- Jeg er ikke overrasket over dommen, men jeg er glad for, at vi nu også har fået Højesterets ord for det: Elever, der bliver gravide og går på barsel, har ret til at få uddannelsesaftalen forlænget. Punktum! siger Mads Samsing.

Går ud fra at kommunerne retter ind

Gravid

HK Kommunal vandt sidste år en tilsvarende sag mod Sønderborg Kommune ved en fagretslig afgørelse i Tvistighedsnævnet, men Dansk Arbejdsgiverforening ønskede – med opbakning fra Kommunernes Landsforening – at få en endelig afgørelse ved de civile domstole.

- Da vi fik en afgørelse i Tvistighedsnævnet, sagde KL, at de ikke ville ændre i vejledningen til kommunerne, før vi fik en dom fra Højesteret. Det har vi så fået nu. Så nu går jeg ud fra, at KL og kommunerne retter ind, så vi ikke ser flere af den slags sager, siger Mads Samsing.

Han mener, at der hele tiden har været en moralsk forpligtelse til at sikre, at gravide elever fuldfører deres uddannelse og er ligestillet med andre gravide, der er sikret mod afskedigelse på grund af ”lykkelige omstændigheder”.

Helt urimeligt

- Det er selvfølgelig helt urimeligt, hvis en gravid elev kan blive tvunget til at droppe ud af sin uddannelse. Nu slipper vi forhåbentlig for, at kommunerne bruger flere af skatteborgernes penge på dyre jurister og retssager for at spare nogle småpenge.

Den aktuelle sag i Højesteret var anlagt af 3F og handler om en elev, der blev gravid under sin lærlingetid hos en anlægsgartner. Højesteret underkendte en tidligere landsretsafgørelse og fastslog, at en elev, som går på barselsorlov, inden ud­dannelsesaftalen er udløbet, kan kræve, at aftalen forlænges i nødvendigt omfang. Arbejdsgi­veren og eleven skal i første række forsøge at opnå enighed om en forlængelse af uddannel­sestiden. Eleven kan tage initiativ til denne drøftelse, men ar­bejdsgiveren har særlig forpligtelse til at søge afklaret, om der er behov for forlængelse.

Barsel Elev

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt