HK'ere vil gerne blitze fartsyndere

21. januar 2015  |  HK Stat  |  HK Politiet og Anklagemyndigheden  |

Når politiet fra februar firedobler antallet af fotovogne langs de danske veje, vil det være smart at lade HK’ere sidde bag kameraerne. ’Vi er vant til myndighedsudøvelse og billigere i løn end politiuddannede’, skriver HK’erne til Folketingets retsudvalg.

Politiets HK’ere vil gerne bemande nogle af politiets mange nye kameravogne. Heidi Juhl Pedersen, formand for HK Politiet, har netop (20. januar 2015) på kollegernes vegne sendt et brev til de politiske partiers retsordførere for at gøre opmærksom på, hvordan HK’erne kan være med til at løse opgaverne, når ekstra 75 fotovogne nu ruller ud for at motivere bilisterne til at lette speederfoden.

Nedslidte betjente eller kontorfolk

Der er flere fordele ved at lade HK’ere frem for politibetjente passe fartkontrollen, skriver Heidi Juhl Pedersen: Blandt andet er HK’erne billigere i drift end en politiuddannet. Desuden tager faggruppen sig i forvejen af sagsbehandlingen, når en bilist er blevet blitzet, og det vil give fleksibilitet for politiet og skabe variation i opgaveløsninger at bede HK’ere passe de afslørende kameraer.

Der er dog flere bud på, hvem der kan passe de automatiske fotoapparater. Formanden for Folketingets retsudvalg, SF’eren Karina Lorentzen, foreslår at lade nedslidte politifolk eller fængselsbetjente klare opgaven.

Det vil være tåbeligt at lade unge, friske politifolk bemande fotovognene, siger hun til DR Sjælland. Venstres Karsten Nonbo mener – også ifølge DR Sjælland – at kontorfolk efter en kort oplæring kan blitze bilister. Ligesom ældre og skadede politifolk kan gøre det.

Risiko for voldelige borgere

For Politiforbundet er der ingen tvivl om, at der er tale om en politiopgave. Det siger forbundets formand, Claus Oxfeldt. Han kalder det over for DR Sjælland for essentielt, at myndighedsudøvelse udøves af politiet. Og han fremhæver sikkerhedsrisikoen ved at sidde i fotovognene. Politiet har været udsat for vold fra vrede bilister mod ansatte i fotovognene, fortæller han.

Hertil siger HK Politiet, at HK’erne er vant til at udøve myndighed: ’Vi er bekendt med politiets opgaver og har erfaring med myndighedsudøvelse, bl.a. fra vores arbejde i politiets borgerekspeditioner og i juridiske sekretariater,’ forklarer Heidi Juhl Pedersen i brevet til retsordførerne.

- Vi HK’ere er jo også i andre jobmæssige sammenhænge i situationer, hvor vi kan blive udsat for vold og trusler. Fx i Skat, i Arbejdstilsynet og i de kommunale jobcentre og socialcentre. Så det er et generelt problem, som kan håndteres via lovgivning og tiltag på de respektive arbejdspladser, siger Heidi Juhl Pedersen.

Den 21. januar bekræftede Venstres Karsten Nonbo over for politi-HK’ernes formand, at han ser muligheder i at bemande fotovogne med HK’ere. Og yderligere et par retsordførere kvitterede for brevet fra HK Politiet, oplyser Heidi Juhl Pedersen.

HK-medlemmer Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK