Da nok blev nok på Tandlægehøjskolen

23. januar 2015  |  HK Stat  |

tandlægeværktøj

45 HK'ere lagde arbejdsredskaberne fra sig i protest over en udtalelse fra deres leder om, at penge, som var sparet efter fyringer af HK'ere, skulle bruges til at ansætte akademikere. Foto: Colourbox

Torsdag formiddag den 15. januar 2015 skete der noget nærmest historisk på en af statens store arbejdspladser: For første gang i mands minde nedlagde en gruppe HK’ere spontant arbejdet og mødtes for at få luft for deres vrede. Langtfra hverdagskost, siger en faglig konsulent fra HK Østjylland.

En udtalelse fra en chef om, at besparelserne ved nylige fyringer af HK’ere nu skal bruges til at ansætte flere akademikere, udløste for nylig noget så uvant blandt statsansatte HK’ere som en arbejdsnedlæggelse.

Stedet var Odontologisk Institut, Aarhus Universitet. Her måtte blandt andre 7 klinikassistenter sidste år se deres job forsvinde under en sparerunde, som kostede i alt 21 ansatte deres arbejde. Ifølge tillidsrepræsentanter på universitetet var der utilfredshed og ulmen i krogene under fyringsrunden. Men ingen viste dengang deres utilfredshed ved at forlade computere eller andre arbejdsredskaber.

Artikel i tandlægeblad tændte vreden

Først da udtalelser i Tandlægebladet fra lederen af Odontologisk Institut, Ellen Frandsen Lau, blev kendt blandt medarbejderne, eksploderede vreden. Institutlederen forklarede i artiklen i tandlægernes fagblad, at sidste års besparelser skal bruges til at betale for nyansættelser af andre faggrupper.

’Vi har sparet 3,5 millioner på teknisk-administrativt personale for at kunne investere i andre stillinger inden for de kliniske fagområder, som vi mener har en høj prioritet’, siger institutlederen i bladet.

Den melding provokerede HK’erne på instituttet.

- De blev sat’me sure, siger HK-fællestillidsrepræsentanten på den store arbejdsplads, Helle Colding Seiersen.

Hentede institutlederen

Den lokale tillidsrepræsentant på Tandlægehøjskolen, Mariann Andersen, fortæller om den dramatiske dag:

- Da vi mødte om morgenen, havde nogle set artiklen i Tandlægebladet. Snart bredte det sig som en løbeild gennem arbejdspladsen. ’Vi kan ikke bare lade som ingenting,‘ sagde nogle kolleger.

Kort efter mødtes alle de 45, som var på arbejde den dag, i kantinen.

- Jeg opfordrede dem naturligvis til at gå tilbage til deres arbejde, men folk var flintrende vrede. ’Nok er nok’, sagde de, fortæller Mariann Andersen.

- Kollegerne ville have institutlederen til at komme og forklare sig. Så hentede jeg Ellen Frandsen Lau. Vi flyttede mødet fra den åbne kantine til et auditorium. Her forsøgte institutlederen at forklare, at hun altid har sagt, hvordan tingene hænger sammen. Snakken varede halvanden time cirka, hvorefter jeg spurgte, kollegerne: ’Har I fået det ud af det, I vil?‘ Det havde de ikke. De var ikke tilfredse med institutlederens svar.

Langt fra hverdagskost

På en generalforsamling i HK-klubben dagen efter den dramatiske formiddag bakkede deltagerne – 128 medlemmer – op om klinikassistenterne. Generalforsamlingen støttede, at den lokale klub skulle gøre, hvad man kunne for at få afdækket, hvad der er op og ned i sagen, fortæller Jytte Gaardsted, faglig konsulent i HK Stat Østjylland.

- Det mest naturlige ville være at få et dementi fra den pågældende leder. Og gerne en undskyldning, siger hun.

Jytte Gaardsted konstaterer, at HK-gruppens reaktion er langtfra hverdagskost på statens arbejdspladser.

Tillidsrepræsentant Mariann Andersen understreger, at HK’erne holder fast i deres krav om en undskyldning:

- Sagen er ikke slut fra vores side. Det skal ende med noget sort på hvidt fra ledelsen. Snak er ikke nok. Og jeg er bange for, at kollegerne sætter sig ned igen, hvis det er det, der skal til. De synes, at deres fag er blevet krænket.

Jytte Gaardsted fra HK-afdelingen i Aarhus har bedt leder af Odontologisk Institut om en forhandling. Mødet finder sted i næste uge.

Dekan forstår frustration

Topchefen for Health (sundhedsvidenskabeligt institut, red.) ved Aarhus Universitet, dekan Allan Flyvbjerg afviser, at nyansættelserne på Odontologi har nogen sammenhæng med fyringsrunden sidste år.

- Der er ingen sammenhæng overhovedet mellem sparerunden, hvor alle institutter og fakulteter måtte vende hver en sten, og så vores strategi for faglig udvikling af vores fakulteter. Men jeg forstår medarbejdernes frustration, siger dekanen.

- Man bliver lidt tyndhudet efter en sparerunde. Jeg ved ikke, om institutlederen er blevet fejlciteret i Tandlægebladet eller har formuleret sig lidt klodset. Men jeg undskylder gerne, at man har kunnet få indtryk af, at der var en sammenhæng mellem fyringerne dengang og ansættelserne nu, siger Allan Flyvbjerg.

Tom Gotfred

02 februar 2015 15.04

Fordi tillidsrepræsentanten SKAL opfordre sine kolleger til at gå i arbejde, hvis de har nedlagt det i strid med overenskomsten. Ellers pådrager hun sig såkaldt organisationsansvar for en eventuel konflikt. Den såkalte fredspligt er et grundprincip i dansk arbejdsret. Fredspligten er en hjørnesten i Hovedaftalen, som med flere revisioner går helt tilbage til Septemberforliget fra 1899.

Jeg tror bestemt, at tillidsrepræsentanten gjorde og gør, hvad hun kan for medlemmerne.

Tom (som skrev artiklen om arbejdsnedlæggelsen)

HK Stat

Romed Bucher

02 februar 2015 14.16

Jeg opfordrede dem naturligvis til at gå tilbage til deres arbejde

Nå så. Hvorfor naturligvis?
Er det ikke meningen at TR er på de ansattes side?

mvh.