Lægesekretærer til kamp for synligheden

23. januar 2015  |  DL  |  HK Kommunal  |

TV2-dokumentar glemmer lægesekretærernes vigtige rolle, mener DL-medlem, der forudser kaos, hvis den administrative støtte til sundhedspersonalet pludselig forsvandt.

Hvad ville der egentlig ske, hvis man fjernede alle lægesekretærer og administrative medarbejdere i det danske sygehusvæsen i 24 timer. Og lod 100 kameraer følge eksperimentet?

- Jeg forudser kaos, skriver Jette Ljunggren, der er medlem af DL, i et åbent brev til TV2 efter at have set dokumentaren “Holder Danmark i live”.

Dokumentarserien er blevet til ved at 100 kameraer har fulgt det danske sundhedsvæsen i 24 timer en dag i september 2014. Her kan man følge med i hvad der sker på en helt almindelig dag overalt i det danske sundhedsvæsen.

- 100 kameraer følger på et enkelt døgn det danske sundhedsvæsen på nærmeste hold overalt i landet og fanger undervejs nogle af de tragiske, smukke, fantastiske og utrolige hændelser, der sker hver eneste dag på de danske hospitaler, skriver TV2 selv om serien, der er løbet over skærmen i den seneste tid.

Ikke drama - men en del af kittet

Baggrunden for det kaos, som Jette Ljuggren forudser er, at der i de tre dokumentarserier der var blevet sendt, inden hun skrev sit åbne brev, ikke med et ord blev nævnt hverken lægesekretærer eller det øvrige administrative personale på sygehusene og i sundhedsvæsnet generelt.

- Traditionelt er vi lægesekretærer en stille faggruppe, der ikke gør meget væsen af os. Der er ikke meget drama i vores hverdag. Men vi er så afgjort en del af kittet, der får sundhedsvæsenet til at hænge sammen. Vi er den administrative assistance for sundhedsvæsenets læger og plejepersonale. Helt at skrive os ud af historien ved slet ikke at vise vores faggruppes arbejdsindsats når man følger sundhedsvæsenet i et helt døgn med 100 kameraer giver ikke et retvisende billede af det komplette sundhedsvæsen, skriver hun i brevet.

Det åbne brev har fået stor opmærksomhed på de sociale medier. Et opslag i DL’s Facebook-gruppe med det åbne brev er blevet delt mere end 300 gange og fået mere end 300 likes.

DL’s formand er da også glad for initiativet fra Jette Ljunggren.

- Som formand bliver jeg stolt, når jeg ser lægesekretærer blande sig i debatten. Især når vi kan udfordre og perspektivere mediernes billede af et sundhedsvæsen udelukkende bestående af læger og sygeplejersker. Det kliniske arbejde går nemlig hånd i hånd med det sundhedsadministrative arbejde, og det er det der tilsammen sikrer, at der bliver holdt liv i Danmark, lyder det fra Soile Friis.

Du kan finde DL’s gruppe på Facebook her. Og du kan læse det åbne brev her. (LINKS)

Arbejdsmarked

Som lægesekretær er du en del af et stærkt fagligt fællesskab i hk

Besøg din landsforening

vil du blive klogere på dit fag? Så læs DL Magasinet!

Læs DL Magasinet

vil du blive klogere på dit fag? Så læs DL Magasinet!

Læs DL Magasinet