Biblioteksuddannelse er syltet

26. januar 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Diplomuddannelsen i informationssøgning for biblioteksansatte er gennem flere år ikke blevet udbudt eller markedsført af IVA. HK Kommunal tager nu konsekvensen og flytter uddannelse over i et bedre fagligt miljø.

Det var ikke mange gange, at uddannelsen med den mundrette titel ”Diplom i informationssøgning og vidensorganiserende systemer” nåede at blive udbudt.

Gennem flere år er uddannelsen er ikke blevet udbudt, endsige markedsført af IVA (Informationsvidenskabelig Akademi) under Københavns Universitet, som Biblioteksskolen nu hedder. Det minder om en syltning.

På hjemmesiden står der godt nok, at uddannelsen forventes udbudt i 2016, men da Kommunalbladet kontakter en studievejleder giver det ikke større klarhed – og uddannelseschef på IVA Jette Hyldegaard indrømmer da også, at man er ved at udfase uddannelsen.

Vi har ikke haft resurserne

På spørgsmålet: Uddannelsen har nu ligget stille i flere år nu. Hvorfor er den ikke blevet markedsført og hvorfor er den nærmest blevet syltet, svarer Jette Hyldegaard således.

-  Det har været et spørgsmål om resurser. For at være helt ærlig, så har vi været lagt ned af fusionen med Københavns Universitet, så vi har prioriteret resurserne, lyder det fra Jette Hyldegaard i interviewet, som du her kan læse i sin helhed.

Hun fortæller dog, at man er ved at udvikle en ny uddannelse, som dog henvender sig til en bredere målgruppe som fx skolelærere, gymnasielærere, bibliotekarer.

Indholdet bliver blandt andet med fokus på informationsformidling, kritisk informationsbrug, informationspraksis, brug af sociale medier som søgeværktøjer mv

Moduler flyttes til sikkert sted

Situationen er uholdbar for HK Kommunal, der nemlig har fået en del henvendelser fra utålmodige biblioteksassistenter, som er interesseret i uddannelsen, fortæller Christian Nyholm, uddannelsespolitiks konsulent i HK Kommunal.

-  HK Kommunal har nu taget konsekvensen, og er i gang med at flytte de bedste og mest relevante dele over i bedre og mere udbudssikkert fagligt miljø på Metropol.

I forvejen har Metropol i samarbejde med COK også fået overført den grundlæggende biblioteksuddannelse.

Hans råd til uddannelsesivrige biblioteksfolk er derfor at gå i gang med moduler på diplomuddannelsen i offentlig forvaltning og administration. Det er en god bred diplomuddannelse, der også klæder assistenterne på til fremtidens administrative opgaver på bibliotekerne, udover at styrke deres værdi også i forhold til arbejdsmarkedet som helhed.

Skole, bibliotek og kultur Uddannelse