Norge lukker ned i kamp for arbejdsmiljøet

26. januar 2015  |  HK Danmark  |  HK Stat  |

Norge lukker ned, når fagbevægelsen med halvanden millioner medlemmer onsdag protesterer mod regeringens planer om at lette adgangen til midlertidig ansættelse og andre ændringer i arbejdsmiljølovgivningen. HK støtter den politiske strejke, som er et særlig norsk fænomen.

På onsdag den 28. januar går Norge mere eller mindre i stå midt på eftermiddagen. Al togtrafik er indstillet mellem klokken 15 og 16, T-banen i Oslo lukker ned mellem 15 og 15.30.

Lønmodtagere fra landets arbejdspladser forlader computerne, smider værktøjet og standser maskinerne for at samles ved lokale arrangementer i Oslo, Tromsø, Bergen, Stavanger og op mod 100 andre steder. For første gang i 17 år indkalder den samlede norske fagbevægelse til ’politisk streik’.

Hver 4. midlertidigt ansat

Formålet er at få regeringen til at opgive en planlagt ændring af den norske arbejdsmiljølov. Ifølge norske fagforbund er der en række problemer i de foreslåede ændringer. Den værste er, at regeringen og arbejdsminister Robert Eriksson (Frp) vil gøre det enklere for arbejdsgiverne at ansætte folk midlertidigt.

- Hvis regeringens forslag bliver vedtaget, kan flere end hver 4. arbejdstager blive midlertidig ansat. Det er en total liberalisering, som vi må reagere på, siger LO-formand Gerd Kristiansen.

LO-lederen advarer på det stærkeste Stortinget mod at vedtage forslaget, som angiveligt vil rokke ved den grundlæggende tryghed i nordmændenes arbejdsliv. Lovændringerne vil blandt andet føre til længere arbejdsdage, mere pålagt overarbejde og mere arbejde på søndage, advarer kritikerne.

HK er solidarisk

Fra Danmark støtter HK-forbundet norsk fagbevægelses manifestation.

'Det er skuffende og uacceptabelt, at den norske regering helt ensidigt uden dialog med arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer og imod anbefalinger fra statens egne faginstanser vil gennemføre store ændringer i arbejdsmiljøloven', hedder det blandt andet i en støtteerklæring, HK netop har sendt til den norske fagbevægelse.

Kort og lovlig strejke

Den politiske strejke, som begynder klokken 14 og slutter 2 timer senere, er et særligt norsk fænomen. Der er tale om en kortvarig, lovlig arbejdsnedlæggelse, som sker for at markere en politisk opfattelse eller kritik.

Strejken må ikke have til formål at påvirke indholdet i en gældende overenskomst, og den må ikke  medføre risiko for liv eller helbred eller store økonomiske eller samfundsmæssige værdier.

Fagforeningerne skal varsle strejken i god tid, så virksomhederne kan indrette sig på afbrydelsen af produktionen. Det er frivilligt for lønmodtagerne, om de vil deltage. Arbejdsgiverne kan trække folk i løn for den tid, de deltager i politisk strejke.

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK