Behersket optimisme i OK-forhandlingerne

27. januar 2015  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Der regnes, tænkes og forhandles. Men konturerne af et resultat i OK-forhandlingerne er der ikke endnu. HK Kommunals formand Bodil Otto håber, at arbejdsgiverne snart viser, at de også har viljen til at finde gode løsninger for alle organisationer i Forhandlingsfællesskabet. Ellers risikerer forhandlingerne at trække ud.

Armlægningen med arbejdsgiverne i kommuner og regioner om de kommende års overenskomster er i fuld gang. Lønstigninger, seniordage og rammerne for TR- og MED-systemet er blandt de vigtige emner på forhandlingsbordet. Parterne er endnu ikke i nærheden af et færdigt resultat, men formanden for HK Kommunal Bodil Otto håber stadig på, at det kan lykkes at nå til enighed med arbejdsgiverne.

- Det kræver dog, at vi snart ser en vilje hos arbejdsgiverne til at finde gode løsninger for alle. Vi er jo en del af et forhandlingsfællesskab, der består af mange organisationer, og derfor er vi også optaget af, at alle får en fair chance for at få forhandlet deres krav, så ingen efterlades på perronen alene. Mit håb er, at vi i de generelle forhandlinger snart kan få styr på de store emner som generelle lønstigninger, seniordage og TR- og MED-systemet. Og også opnår nogle nybrud for eksempel omkring det psykiske arbejdsmiljø og øremærket barselsorlov til fædrene, siger Bodil Otto.

Enighed om de økonomiske rammer

Der er indtil nu under de generelle forhandlinger opnået enighed om de overordnede økonomiske rammer. Det betyder, at midlerne er på plads til de specielle forhandlinger, hvor hver enkelt organisation forhandler sine krav. På HK Kommunals område skal der bl.a. forhandles om arbejdstidskrav, en fortsættelse af kompetencefonden også i regionerne, overenskomstdækningen på beskæftigelsesområdet i kommunerne og de ledende lægesekretæres aflønning.

- Et godt samarbejde mellem ledere og medarbejdere er helt afgørende for opgaveløsningen. Derfor håber jeg, at arbejdsgiverne viser, at de har samme interesse som vi har, nemlig at sikre attraktive arbejdspladser. Det vil være et godt udgangspunkt, siger Bodil Otto.

De afsluttende generelle forhandlinger er planlagt til den 13. februar med KL og den 20. februar med Regionerne. Når det gælder HK Kommunals egne specielle krav er der planlagt afsluttende forhandlinger den 18. februar med KL og den 25. februar med Regionerne.

- Jeg håber fortsat på, at tidsplanen kan holde. Men det kræver altså, at der er positive resultater på vej for alle organisationer i Forhandlingsfællesskabet, siger Bodil Otto.

OK15 HK Kommunal Overenskomst

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt