Hvidovres kamp for en HK klub

27. januar 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

I Hvidovre håber de på, at det gamle ordsprog stadig gælder – at 'når enden er god, er alting godt'. For så går den nye HK-klub en lys fremtid i møde, trods mange hindringer undervejs.

For få dage siden kunne HK-klubben i Hvidovre Kommune begynde at indrette sig i nye lokaler. I november kunne man konstatere, at samtlige HK’ere nu er tillidsmandsdækket. Alle TR’er er i gang med eller tilmeldt TR-uddannelsen. Og et Fokus-forløb er på vej for hele klubbens bestyrelse.

Med andre ord en rigtig solstrålehistorie. Men bag den ligger en indsats, som langt hen ad vejen har været op ad bakke de sidste fire-fem år.

Det hele startede med, at kommunen tog hul på en stribe omstruktureringer, som også fik konsekvenser for HK-klubben. Kun en enkelt TR blev for lidt. Og det førte til et oplæg om en ny klubstruktur, hvor man opererede med fire TR’er – en for hver forvaltning.

Men så trak den eneste TR sig og efterlod sig et gabende tomrum. Det fik HK Kommunal i hovedstaden til at trække i arbejdstøjet. En ekstraordinær generalforsamling blev indkaldt, og fagforeningen var fuld af optimisme. Det skulle nok lykkes at få valgt fire tillidsrepræsentanter, mente man.

- Men vi blev hurtigt klogere fortæller Dan Christensen, faglig sekretær i HK Kommunal Hovedstaden. – Vi fik kun valgt to TR’er. Og på trods af utallige opfordringer til enkeltpersoner på arbejdspladserne og flere ekstraordinære generalforsamlinger, fik vi ikke valgt de sidste to TR’er.

Det var en kilde til stor frustration for de to TR’er, som faktisk blev valgt, fortæller han. Og de var af samme grund ofte på nippet til igen at springe fra. Men heldigvis valgte de at kæmpe. Og uden deres store indsats var det aldrig lykkedes at få valgt de sidste to TR’er plus suppleanter – og få HK-klubben til at leve igen.

Stort fodarbejde

En af de to vedholdende TR’er er Bente Schøpzinsky. Hun bekræfter, at det har været op ad bakke, men er i dag lykkelig for, at hendes og kollegaens enorme fodarbejde lykkedes, og at der nu er kommet en klub ud af det.

Hvidovre klubben indretter sit TR-kontorDe nyvalgte bestyrelsesmedlemmer holdt i midten af januar deres første møde. Og det gik ikke stille af.

- Det var simpelthen så sjovt. For nok har vi fået et lokale stillet et lokale til rådighed af kommunen, men der fulgte ingen siddepladser med. Så to af os havde været i Ikea og købt syv stole. Og dem gik en stor del af vores første møde med at samle. Man kan derfor roligt sige, at vi har lært hinanden at kende på den gode – og festlige – måde, siger hun og ser lyst på fremtiden for HK-klubben, som også allerede er i gang med både årshjul, handleplaner, mødefrekvenser, og hvad der ellers skal til for at tjene de 300 HK-medlemmer på bedste vis i årene fremover.

- Selvfølgelig er jeg meget spændt på, hvordan medlemmerne reagerer. Men det får vi at se på vores første ordinære generalforsamling den 10. marts. Nu hvor alle bestyrelsesmedlemmerne genopstiller, håber jeg dog, at folk møder talstærkt op, siger Bente, der mener, at mange før har holdt sig væk af angst for selv at blive valgt.

Efter generalforsamlingen vil bestyrelsen af sin egen midte vælge en fællestillidsrepræsentant, FTR, som også vil få rollen som formand for klubben.

Hvidovre klubben indretter sit TR-kontor

(Fotos: Dan Christensen)

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK