Opfølgning på rapporten om målinger af ultrafine partikler

27. januar 2015  |   |   |

Arbejdet med eventuelle yderligere målinger og opfølgning samt mulige forebyggende eller afhjælpende tiltag er uddelegeret til de lokale arbejdsmiljøgrupper.

Som tidligere annonceret her på hjemmesiden var DSB’s Arbejdsmiljøråd samlet i fredags til et ekstraordinært møde for dels at drøfte selve rapporten og dels at samle op på de foreløbige reaktioner på rapporten. I forlængelse heraf blev det aftalt hvordan der nu skal følges op på problemerne.

Rimelig ro på

Generelt er indtrykket, at medarbejderne tager det rimelig roligt på de forskellige arbejdspladser og flere arbejdsmiljøledere m.fl. er allerede gået i både tænke- og løsningsmode med henblik på nu at få igangsat lokale foranstaltninger.

Men der er også en forventning om, at der nu sker noget, at der nu bliver gjort noget aktivt rundt omkring på de berørte arbejdspladser. Helt overordnet er problemet, at der ikke findes snuptagsløsninger på kerneproblemet. Der findes ikke tekniske løsninger f.eks. i form af filtre el lign, der kan monteres på det materiel, der udleder de store mængder af ultrafine partikler. Den ultimative løsning er derfor udfasning af det forurenende togmateriel.

Det betyder desværre også, at selv et utal af nye målinger rundt omkring ikke i sig selv vil hjælpe, men det blev dog tilkendegivet, at hvis der er arbejdspladser, der gerne vil have foretaget målinger, kan ”de bestilles” hos den lokale arbejdsmiljøgruppe, som videreformidler og koordinerer med DSB Sikkerhed, arbejdsmiljø. Under alle omstændigheder vil der desværre for nærværende kun være tale om midlertidigt afhjælpende foranstaltninger f.eks. i form af ændrede procedurer, ændrede arbejdsplaner mv. der hvor det er muligt og giver mening.

Nu skal de lokale arbejdsmiljøgrupper i arbejdstøjet

Der vil under alle omstændigheder være tale om at udtænke lokale løsninger og derfor blev det aftalt, at alle (relevante) arbejdsmiljøgrupper nu bliver aktiveret omkring denne dagsorden og der er oprettet en central idebank. Dels vil arbejdsmiljøgrupperne skulle opsamle ønsker om eventuelle nye målinger af udledning af ultrafine partikler, og dels vil de skulle drøfte og iværksætte lokale forebyggende eller afhjælpende tiltag. Det kan være lokal adfærd, instruktion eller planlægning, der med fordel kan ændres.

Hvis der på et tjenestested findes flere arbejdsmiljøgrupper, opfordres de til at finde sammen om at drøfte og iværksætte de lokale tiltag.

- Jeg vil opfordre alle arbejdsmiljørepræsentanter, der er valgt på de arbejdspladser, der mener sig udsat for ultrafine partikler til at kontakte deres arbejdsmiljøleder og tilsvarende vil jeg opfordre vores medlemmer, der arbejder disse udsatte steder til at kontakte deres arbejdsmiljørepræsentant, hvis de er bekymrede for at være blandt dem, der bliver udsat for disse partikler”, siger Birthe Østergaard Petersen, næstformand HK Trafik & Jernbane.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK