Bombetrussel imod Bilka: Sådan er reglerne for løn og overarbejde

28. januar 2015  |  Landsklubben Dansk Supermarked

Arbejdsgiveren kan i en særlig situation godt kræve, at medarbejderne bliver længere end deres normale arbejdstid. Men det koster tillæg og overarbejde.

Søndag den 25. januar klokken halv fem blev Bilka i Odense udsat for en bombetrussel. Politiet lukkede butikken, imens butikken blev gennemsøgt. Det betød, at arbejdet med at gøre klar til mandag morgen blev udskudt, og først klokken 02.30 kunne de sidste gå hjem. Her kan du se reglerne for løn og overarbejde.

- Under en bombetrussel som den vi lige har set i Bilka Odense, hvor medarbejderne bliver sendt ud på parkeringspladsen i flere timer, skal de have deres sædvanlig løn. Politiet tager strømmen i bygningen, når der er bombetrussel, så når truslen er afblæst, vil der være oprydning, og man kan blive beordret på overarbejde eller merarbejde, siger Aase Lohmann, der er faglig sekretær i HK Handel med ansvar for Dansk Supermarked.

Husk tillæg og overarbejde

Arbejdsgiveren kan altså i sådan en særlig situation godt kræve, at medarbejderne bliver længere end deres normale arbejdstid. Men det koster tillæg og overarbejde.

- Hvis man er fuldtidsansat, så er alle ekstra timer overarbejde. Almindeligvis skal der for de første tre timer betales et tillæg på 50 procent og herefter 100 procent. For alle overtimer efter kl. 24 betales tillæg på 100 procent, og der skal betales per påbegyndt halve time. Fordi bombetruslen skete på en søndag, skal alle overarbejdstimer i dette tilfælde udløse et tillæg på 100 procent.

- Hvis man er deltidsansat, så er ekstratimer merarbejde og skal betales med den sædvanlige løn plus forskudttidstillæg. Hvis der er mere end 45 arbejdstimer i en enkelt uge, så har man krav på overtidsbetaling for timer ud over de 45, siger Aase Lohmann.

Hvis du var på arbejde i Bilka Odense i søndags, eller du har oplevet en lignende situation, og er i tvivl om du har fået den rigtige kompensation, så kontakt HK på 7011 4545. Så tjekker vi din lønseddel.

Læs mere om reglerne for overarbejde og arbejdstid her.

Arbejdstid