Sådan får du den bedste LinkedIn-profil

28. januar 2015

Hvornår har du sidst opdateret din LinkedIn-profil? Har du en LinkedIn-profil? LinkedIn er ikke til at komme udenom, hvis du søger job eller vil gøre dig synlig over for nye arbejdsgivere. Her er 8 tips til din profil.

1. Opret en profil

Hvis du ikke allerede har en LinkedIn-profil, kan du få en nemt og hurtigt.

A. Gå på linkedin.com

B. Tryk ’Tilmeld dig nu’

C. Følg guiden.

2. Beslut, hvem du vil tale til

Hvilke virksomheder og brancher vil du arbejde i? Undersøg, hvad de efterspørger, og hvad du skal fremhæve i din profil for at svare på det. De første par linjer er de vigtigste – det er her, du fanger din modtager.

3. Lav klare overskrifter

Arbejdsgivere skimmer mange profiler igennem for at finde den rigtige medarbejder. Gør det let for din læser at spotte, hvad du kan. Brug klare og tydelige overskrifter – de skal give mening, når de står alene. Tænk på, hvilke søgeord en virksomhed vil bruge, hvis de søger en ny medarbejder på Google eller LinkedIn.

4. Brug præcise nøgleord

Arbejder du f.eks. i HR-afdelingen i en IT-virksomhed, så fremhæv hvad du brænder for – HR eller IT-branchen? Du arbejder ikke bare i HR-afdelingen, men har sikkert et speciale, eller noget du holder særligt af – skriv det. Husk, du udelukker ikke muligheder ved at give præcise nøgleord – tværtimod serverer du dine kompetencer på et sølvfad.

5. Prioritér dit cv

Når du skriver dit cv i profilen, så vis dine erfaringer, men lav ikke en detaljeret opremsning. Gør mest ud af de opgaver, du gerne vil arbejde mere med i fremtiden. Har en proces været særlig god, eller har du været med til at opnå synlige resultater? Så pak beskedenheden væk, og fortæl hvor godt det gik.

6. Vælg det rigtige foto

Et portrætfoto giver tillid. Vælg et pænt og neutralt foto af dig selv, hvor du ser imødekommende ud, har øjenkontakt og er klædt, som du normalt er på job. I f.eks. kreative brancher er det tilladt at stikke mere ud, men som tommelfingerregel er LinkedIn ikke stedet for private fotos.

7. Få nye kontakter

Tænk bredt – hvad har du af relationer fra tidligere jobs, uddannelse og andre aktiviteter? Der er forskellige holdninger til, hvor godt man skal kende en person for at invitere til at ’connecte’ på LinkedIn. Hvis du inviterer personer, du enten har mødt, talt i telefon eller mailet med, går du som regel ikke galt i byen. Tilføj gerne en personlig besked, når du inviterer en ny kontaktperson. Så er du allerede i gang med at pleje dit netværk.

8. Vær aktiv

Når først du har oprettet din profil, handler det om at holde den levende. Opdater, hver gang du har nye erfaringer og kurser. Brug funktionen ’Share an update’ til at fortælle om de projekter, du har gang i. Husk også at like, dele og kommentere på andres updates. Du kan melde dig ind i faglige grupper og på den måde vise, hvad du brænder for. Mange virksomheder lægger jobannoncer på LinkedIn. Du kan vælge at følge bestemte virksomheder og få alle deres updates. Når du er aktiv, er det lettere for dit netværk og kommende arbejdsgivere at få øje på dig.