HK.dk logo

Charter skal forbedre forholdene i callcentre

29. januar 2015  |  HK Privat

Et charter med minimumsvilkår for callcentre skal få virksomheder til at fokusere på kvaliteten frem for prisen, når de outsourcer kundekontakten til et callcenter

Danske callcentermedarbejdere har for ringe vilkår. Det slår Marianne Vind Petersen, næstformand i HK/Privat, fast:

- Jeg ser lønninger langt under dagpengesatsen, ingen løn under sygdom, man skal selv finde en afløser, stolen er så dårlig, at man får ondt i ryggen, og man kan ikke stå op ved bordene. Der er vilkår, som jeg troede hørte den 3. verden til. Det er virkelig slemt, siger Marianne Vind Petersen.

Og problemet bliver stadigt mere omfangsrigt, for der kommer flere og flere callcenterjobs med dårlige forhold.

- Lige nu ser virksomhederne det som et sted at spare. I stedet for at have kundekontakten inde i huset, outsourcer de det til et callcenter. Ikke for at få bedre kvalitet, men for at gøre det billigere, siger Marianne Vind Petersen.

Fairtrademærke for callcentre
Den tankegang skal der laves om på, og der er allerede et tiltag på vej, der skal forbedre forholdene på danske callcentre: Et Dansk Callcenter Charter, som virksomheder skal opfylde en række minimumskrav for at kunne tilslutte sig – på samme måde som for eksempel det kendte Fairtrademærke.

På en callcenter-konference i HK/Privat-regi forleden blev der nedsat en komité, der skal udarbejde forslag til kravene.

- Vi håber, at det kan blive et konkurrenceparameter, at virksomheden kan vise, at de har valgt et callcenter, der har tilsluttet sig charteret. Så det ikke kun handler om at være billig, men også om kvalitet og hvor der er ordentlige vilkår, siger Marianne Vind Petersen.

På konferencen kom medlemmerne til orde. Her kan du læse om nogle af deres oplevelser med at arbejde i et callcenter


Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk