Minister vil undersøge fyringer i Skat

29. januar 2015  |  HK Stat  |  HK SKAT  |

350 ansatte fik en skidt behandling i strid med de forvaltningsretlige regler, da Skat skilte sig af med dem i 2013. De kunne lige så godt være fyret efter en lodtrækning, mener HK Stat. Fagforeningen klager nu sammen med Djøf og DTS over forløbet. Skatteministeren lover i Politiken en grundig undersøgelse.

Skat tilsidesatte de ansattes retssikkerhed, da 350 medarbejdere blev fyret i december 2013. Blandt andet ved ikke at behandle medarbejdernes høringssvar i forbindelse med fyringerne individuelt. Det er kritisabelt, skriver HK Stat, Djøf og Dansk Told- og Skatteforbund i en klage over forløbet til Skatteministeriet.

Klagen, som HK Stat på vegne af klagerne sendte 23. januar 2015, har allerede fået skatteminister Benny Engelbrecht (S) til at reagere. I dagens udgave af Politiken, som skriver om klagen, lover ministeren organisationerne et svar.

Minister tager klage alvorligt

’Jeg tager det meget alvorligt, når tre faglige organisationer ser sig nødsaget til at tage kontakt til ministeriet. Derfor er det også på sin plads, at vi søger for, at det bliver undersøgt grundigt, hvad der er op og ned i sagen – og at organisationerne får et svar på deres klage, siger ministeren i en skriftlig kommentar.

’Det er svært nok at blive sendt hjem med en fyreseddel i hånden, det er helt uacceptabelt, når der samtidig er tale om en ubehageligt lukket proces, hvor folk dårligt kan få at vide, hvad der er grunden til, at de bliver fyret. Hvis man accepterer denne her fremgangsmåde, kan man lige så godt fyre folk ved en lodtrækning,’ siger faglig konsulent Lina Lauritsen fra HK Stat til avisen.

Formand: Medarbejderne betaler høj pris

Klagen over fyringerne kommer kort efter, at Rigsrevisionen i stærke vendinger kritiserede Skats flere år forsinkede it-systemer. Selv om it-systemerne aldrig er kommet til at fungere efter hensigten, har Skat skåret markant ned i antallet af medarbejdere, fordi it-løsningerne skulle kunne spare arbejdskraft.

Hele dette forløb rammer medarbejderne urimelig hårdt, mener HK Stats formand Rita Bundgaard, som opfordrer regeringen til at revurdere hele den oprindelige spareplan. Til Politiken siger hun:

- Medarbejderne betaler en høj pris for de politiske og ledelsesmæssige svigt. Mange har mistet deres job. De nuværende ansatte trækkes med forringede vilkår. Ledelsen har sågar inddraget frihed juleaftensdag og nytårsaften og ændret arbejdstidsreglerne. Samtidig er arbejdspresset voldsomt, mange har været på systematisk overarbejde i månedsvis. Mandskab bliver vedvarende flyttet rundt og sat ind, hvor det brænder på. Og presset fører nu til øget sygefravær, og flere end tidligere bukker under for stress.

Læs Skatteminister klar til at undersøge omstridt fyringsrunde i Skat på Politiken.dk.

Sidst opdateret 30. januar 2015 kl. 02:09

Fyret HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK