Ryanair mødt med konfliktvarsel

29. januar 2015  |  HK Privat  |

Ryanair afviser at forhandle overenskomst med Flybranchens Personale Union, som derfor har varslet konflikt. HK/Privat afventer, hvad der sker ad den arbejdsretslige vej, men er klar til at indgå i en sympatikonflikt

Ryanair afviser fortsat blankt at forhandle overenskomst med Flybranchens Personale Union (FPU), selv om de fra den 26. marts rykker ind med en fast base i Københavns Lufthavn.

Det gentog de flere gange på et pressemøde i København torsdag. Og dét selv om, FPU har varslet konflikt fra den 26. marts – en konflikt, som Ryanair imidlertid fejede af bordet som både utænkelig og ulovlig.

HK/Privat bakker op om overenskomstkrav
I HK/Privat følger man nøje med i udviklingen.

- Vi bakker selvfølgelig op om FPU’s helt rimelige krav om at forhandle en overenskomst med Ryanair. FPU har overenskomst med alle andre luftfartsselskaber med base i København – så det skal selvfølgelig også gælde for Ryanair, siger Helle Lindgreen, der er overenskomstchef i HK Service Hovedstaden.

- Nu går det den almindelige arbejdsretslige vej, og vi afventer, hvad der sker – hvilket blandt andet kan blive en sympatikonflikt, som HK/Privat også vil blive en del af.

Professor: Ryanair skal følge danske regler
På pressemødet torsdag kom det frem, at Ryanair forventer, at de vil ansætte 120 piloter og kabinepersonale til basen i Danmark. Det flyvende personale i Ryanair bliver sædvanligvis budt vilkår, som ligger betydeligt under, hvad andre luftfartsselskaber betaler i Danmark.

FPU mener, at der skal gælde danske regler for de ansatte. Ryanair mener, at der skal gælde irske, da selskabet kommer fra Irland.

Ifølge Henning Jørgensen, professor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning ved Aalborg Universitet, har FPU fat i den lange ende på grund af EU-retten.

- Hvis Ryanair etablerer sig med en base i Københavns Lufthavn, så har de fast etableret personale, som dermed har status af det som i EU-sprog hedder udstationerede medarbejdere. De er omfattet af et udstationeringsdirektiv fra 1996, der klart siger, at det er værtslandets løn og arbejdsvilkår, der gælder, siger Henning Jørgensen til dr.dk.